Railion, hoofdsponsor van dit project.

Stichting Museum Materieel Railion

Railion, hoofdsponsor van dit project.

 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Sporen naar het front

(Persbericht Spoorwegmuseum, 8 maart 2013)

Sporen naar het front: 30 maart t/m 1 september 2013

In het kader van 300 jaar Vrede van Utrecht organiseert het Spoorwegmuseum dit jaar de tentoonstelling ‘Sporen naar het front’. De tentoonstelling laat zien welke invloed de spoorwegen hadden op de manier van oorlogsvoeren en hoe de verschillende treinen werden ingezet bij gewapende conflicten. Over de rol die de spoorwegen speelden bij de ontwikkeling van steden, economie en mobiliteit is veel geschreven. Dat de spoorwegen ook een revolutie in de oorlogsvoering veroorzaakten, is veel minder bekend. Veldslagen tussen vijandelijke legers konden door de aanvoer van manschappen, wapens en voedsel veel langer duren, zich op meerdere fronten tegelijk afspelen en een grootschaliger karakter krijgen. Aan de hand van een aantal thema’s vertelt ‘Sporen naar het front’ het verhaal over de rol die de trein in oorlogstijd heeft gespeeld, van de Amerikaanse burgeroorlog, de Eerste en Tweede Wereldoorlog tot de Koude Oorlog. De tentoonstelling ‘Sporen naar het front’ omvat een aantal grote bruiklenen, waaronder treinen en materieel uit Engeland, Duitsland, Servië en Slowakije. ‘Sporen naar het front’ opent op zaterdag 30 maart en is te zien tot en met zondag 1 september.



Foto (Cor de Rijke): Op 19 maart 2013 is de opbouw voor de tentoonstelling ‘Sporen naar het front’ reeds in volle gang...

Baureihe 52

Zondag 10 maart rond 11.00 uur komt in het Spoorwegmuseum het eerste bruikleen binnen voor de tentoonstelling ‘Sporen naar het front’. Dit is loc 52 3879, een stoomlocomotief van Duitse makelij die dienst doet bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM). De locomotief zal onder stoom zijn. Dit is een locomotief uit de zogenaamde Baureihe 52. De locomotief werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in opdracht van de Deutsche Reichsbahn gebouwd. Het spoor was tijdens de Tweede Wereldoorlog van essentieel belang om de Duitse oorlogseconomie op gang te houden. De spoorwegen in Duitsland hadden bijna 1,5 miljoen mensen in dienst om de 40.000 stoomlocomotieven, 980.000 goederenwagens en bijna 400.000 rijtuigen rijdende te houden. Voor deze enorme logistieke puzzel was steeds nieuw materieel nodig. Tussen 1942 en 1945 werden er in Duitsland bijna 6300 van deze oorlogslocomotieven gebouwd die snel en met weinig middelen geproduceerd konden worden. Loc 52 3879 werd in 1989 door een particulier naar Nederland gehaald. Ze deed eerst dienst bij de SSN, later ging ze naar de VSM.



Foto (Cor de Rijke): Impressie van een bijzondere verzameling! Behalve de door de SMMR aangebrachte rupsvoertuigen, vangen we ook een glimp op van de door Slowakije beschikbaar gestelde pantsertrein. Op de achtergrond staat de ooit voor oorlogsdoeleinden gebouwde 52 3879 van de VSM...

Overige bruiklenen

De komende weken arriveren een aantal bijzondere objecten in het Spoorwegmuseum. Op dinsdagochtend 12 maart om 4.56 uur arriveert een trein met daarop vijf tanks van het Nederlandse leger. Van de ‘Mosely Railway Trust’ in Groot-Brittannië komt een ‘Tin Turtle’, een diesellocomotief uit de Eerste Wereldoorlog, inclusief waterwagen. Verwachte aankomst 13 maart. Uit het Servische ‘Vojni Muzej’ komt een Schienenwolf, een aanhanger met een grote haak die gebruikt werd om sporen te vernietigen. Verwachte aankomst 13 maart. Het Museum of the National Uprising in Slowakije stelt een pantsertrein ter beschikking. Verwachte aankomst 18 maart. Op 18 maart komt over het spoor een Duitse hospitaaltrein uit de periode van de Koude Oorlog van de ‘Osnabrücker Dampflokfreunden’. Van het Imperial War Museum in Groot-Brittannië komt een originele granaat van het grootste spoorgeschut ooit gemaakt, de ‘Dora’. Aankomstdatum nog onbekend. De Stichting 162 stelt de locomotief 162 ter beschikking, aankomst 20 maart. Uit Engeland komt het grootste bruikleen van de tentoonstelling, een L1 Houwitser spoorwegkanon. Dit gevaarte weegt maar liefst 185 ton en is met zijn 45 cm kaliber het grootste bewaarde spoorgeschut ter wereld. Bruikleen van de Royal Artillerie Historical Trust. Aankomst is gepland voor 27 maart.

Vervolg foto's...

Terug.