Railion, hoofdsponsor van dit project.

Stichting Museum Materieel Railion

Railion, hoofdsponsor van dit project.

 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Ritten en activiteiten in 2013 (deel 1)

Februari 2013

Foto (Dieke Nederbragt): Nadat de 2225 in het begin van 2013 zijn verplichte deel onderhoud bij Shunter aan de Waalhaven heeft genoten en ILenT haar positieve bevindingen over SMMR in een rapportage heeft vastgelegd, wordt het weer tijd voor wat leven in de brouwerij. De loc staat hier inmiddels weer op de Kijfhoek, alwaar zij stand-by is voor de volgende inzet.

6 maart 2013

 Voor het vervoeren van onverwarmde rijtuigen is het nog wat te vroeg, maar bij het Nederlands Spoorwegmuseum zit men net even verlegen om een stukje historisch ogende trekkracht. ProRail heeft de wintermaanden benut voor het op de schop nemen van de gehele infra op de Maliebaan, en dat heeft van tijd tot tijd voor NSM nogal wat voeten in de aarde gehad. Zodoende was de 2225 van SMMR ook al op 20 december 2012 te hulp geroepen voor het vervoeren van een aantal 'Blokkendozen' naar Blerick. Nu, op 6 maart 2013, viel het ons te eer om nog een sleep historisch materieel te verkassen. De rit voor SMMR beperkte zich overigens dit keer tot het traject Maliebaan - Amersfoort.

Foto's  (3x Cor de Rijke): Kopmaken op het station van Amersfoort leverde door de plaats waar we stonden een leuk plaatje op. Op de achtergrond zien we het Simulatorencentrum van NS/Reizigers. De combinatie met de uit 1955 daterende 2225 vonden we niet misstaan...

Om de inzet soepel te laten verlopen, werd de 2225 op 5 maart in opzending van de Waalhaven naar de Kijfhoek gebracht. Daar zou de roodbruine diesel in de ochtend van 6 maart op eigen kracht, en onder het treinnummer 92606, aan haar dagtocht naar Utrecht beginnen. De rit verliep daarbij om logistieke redenen eerst (via Woerden, Utrecht Centraal en Den Dolder) naar Amersfoort. Daarvandaan gingen we rechtsomkeer terug naar het Utrechtse.

Foto (Cor de Rijke): Na de in ontvangstname van een 'Aanwijzing STS', werd de laatste etappe met 'Rijden op zicht' afgelegd. Voor de aanwezige bemanning op de kar weer eens wat anders...

De baan tussen Blauwkapel en het voormalig Maliebaanstation zou pas een dag later worden opgeleverd voor de exploitatie. Onze loc zou als gevolg daarvan het laatste stukje van het traject af moeten leggen onder de status van werktrein. Begeleid 'rangeren' dus, inclusief het krukken van wissels en het (in de meeste gevallen) 'sleutelen' van de overwegen. Naar de kastjes waar dat moest gebeuren was het soms wel even zoeken.


Foto boven (Vasco de Cocq): Het uitgedachte systeem bleek niet overal te werken. Nostalgisch 'afvlaggen' dan maar...

Foto's onder (2x Cor de Rijke): Afgezien van een weinig oponthoud bij de te passeren overwegen verliep de voortgang verder voorspoedig...

Maar goed, alle bij elkaar opgetelde ervaring in aanmerking genomen... We zouden er best komen. Dit was vooral leuk. Hoewel, aangekomen ter hoogte van de inrijder (sein 2) vroegen we ons even af of we wel kans maakten om op het museumterrein te belanden. Behalve de nodige activiteit met 'krolletjes', werd er voor ons in het spoor ook het nodige sleutelwerk verricht aan de stoelen waarop de rails wordt vastgezet.

Foto's boven (2x Cor de Rijke): Twijfels? En enkel telefoontje was voldoende om het wissel (3) te mogen krukken en het aldus verkrijgen van een snelle doorgang...

Foto onder (Vasco de Cocq): Gedisciplineerd wijken alle baanwerkers voor onze van plezier snorrende machine, waarvoor zonder twijfel oprechte belangstelling bestond...

Eenmaal 'binnen' dwingt de combinatie van een oude 'Hhbbkkss'-Postwagon (met aanhang) en een (nog) ontbrekende vrijbalk andermaal de nodige voorzichtigheid af. Krassen op museumlak kunnen we natuurlijk missen als kiespijn. We kunnen er langs, maar voor de zekerheid spreken we voor de terugweg af om nogmaals even een mannetje te laten posten...

Foto boven (Cor de Rijke): Met een speling van goed 20 centimeter wordt de laatste hindernis genomen. Tja, hoeveel heb je eigenlijk nodig, vraagt machinist Gerrit zich af...

Foto's onder (Cor de Rijke): Zo, daar zijn we dan! Nu recht zo 'die' gaat tegen de mee te nemen sleep aan...

In de optocht hangt achterop de 1202. Enkele onderdelen van die kar, zoals de stangen naast de cabinetrappen, steken net even iets verder uit. Zo heeft iedere materieelsoort wel zijn eigen 'dingetjes'. De bolkoprijtuigen hebben op hun beurt bijvoorbeeld treeplanken die de bak aan de onderkant ten opzichte van de DE2200 breder maken. Voor de vertrekkende beweging zal er later eerst telefonisch contact met de machinist gelegd worden, want eventueel afzwaaien zal vanwege de bochten en obstakels onmogelijk zijn.

Foto's (Cor de Rijke): Aanhaken, grote remproef nemen en het treinrapport voor trein 88300 opmaken...

Dat we hier midden in de grote stad zitten, wordt duidelijk na ons vertrek. De sleep, met daarin 2 bolkoprijtuigen, de koppelwagens, met daartussen de prachtige Mat'36 van het Spoorwegmuseum, en e-loc 1202 glijden tergend langzaam het museumterrein af. Intussen wachten de te hoop gelopen voetgangers en voertuigen gelaten voor de gesloten overweg . Hun oponthoud duurt trouwens extra lang omdat de SMMR-medewerker, die de doorgang tussen het transport en de eerder genoemde goederenwagens bewaakte, zich door de vers gestorte ballast een weg terug naar de loc moet zien te banen. Wanneer hij zich langs de gesloten overwegbomen begeeft krijgt hij daar vanzelfsprekend het nodige over te horen. Maar ja, wat wil je wanneer je het plan vat om voor de neus van alle wachtenden ook nog eens een foto (hieronder) te gaan maken. Een gewilliger slachtoffer bestaat niet!

Al met al begint de tijd wel te dringen. Alle afzonderlijke minuten bij elkaar opgeteld beloopt onze achterstand zo'n 15 minuten. Willen we niet op een half uur vertraging uitkomen, dan zullen we ervoor moeten zorgen dat onze achterstand niet nog verder oploopt. De Intercity's tussen Utrecht en Amersfoort komen elk kwartier de aansluiting bij Blauwkapel voorbij. In theorie zouden we met een kwartiertje in de plus een nieuwe kans op vrije doorgang hebben...

Foto boven (Vasco de Cocq): Ons oponthoud ter hoogte van de drukke Burg. Reigerstraat vormde voor deze fotograaf een mooi moment...

Foto's onder (3x Cor de Rijke): Maar even verder zie ik zelf ook nog mijn kans schoon voor het maken van een paar leuke overzichtsplaten. We staan hier stil tussen de spoorwegovergangen van de Biltstraat en de Prof. Huizingalaan in. Het ter plaatse dichtsleutelen van de overwegen houdt namelijk eveneens in dat deze, na het passeren, ook weer met een bewuste handeling geopend moeten worden...

We trotseren nog enkele hindernissen en nemen vervolgens afscheid van onze begeleider. Ook zwaaien we de Utrechtse machinist Vasco de Cocq uit die, vanuit een andere hoek, nog even snel zijn laatste foto schiet. Niet veel later krijgen we vanaf Blauwkapel een veilig signaal voor onze vervolgreis naar Amersfoort. Met de gehoorbeschermers op beweegt de rijcontroler zich als vanzelf naar stand 8.

Foto (Vasco de Cocq): Een laatste klik van de camera en een opgestoken hand. Tot ziens wellicht, want nog diezelfde middag zal de 2225 terugkeren uit Amersfoort. Rangeerwerkzaamheden met het materieel op de Maliebaan vormen het doel...

Eenmaal uit de wissels kondigen de T-relais in de apparatenkast n voor n de volgende 'schakeltrappen' aan, waarop de naald van de snelheidsmeter langzaam maar zeker opklimt naar de 75 km/h. Niet al te veel later arriveren we in Amersfoort. Verschillende camera's op het perron klikken enthousiast, temeer omdat de 1202 van het NSM het in Amersfoort van ons over zal nemen. Voor dat laatste zullen de belangstellenden daar bij nader inzien wel extra wat geduld moeten oefenen, want als gevolg van een overwegprobleem bij Deurne is er richting Blerick voorlopig geen treinverkeer mogelijk. Verdere actie blijft zodoende even uit; ook al omdat er voor de terugrit (met de 2225) naar het NSM een andere machinist is besteld. Voor Gerrit en mij zit de dienst erop.

Foto's (Cor de Rijke): Na de aankomst in Amersfoort zal de 2225 terugkeren naar de Maliebaan. De locomotief blijft daar trouwens staan tot maandag 11 maart 2013. Dan wordt er opnieuw gereden voor het Spoorwegmuseum.

Boyd draagt zorg voor de rest. Zijn inzet is gericht op de uitvoer van rangeerwerkzaamheden met de 386 (Mat '54) en de 273 (Mat '46).

Gevonden foto's op Flickr:

http://www.flickr.com/photos/arjenverlaan/8533985583/in/photostream

 

http://www.flickr.com/photos/berthollander/8533635307

 

http://www.flickr.com/photos/rob_van_der_woude/8534381700

 

http://www.flickr.com/photos/rob_van_der_woude/8533272639

 

http://www.flickr.com/photos/pr_man/8540692118

 

http://www.flickr.com/photos/wandelaar030/8534125522/in/photostream

 

http://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/8540908068/sizes/k/in/photostream

 

11 maart 2013


 

Foto (Paul Smeets): Na het voltooien van de 24-uurs-controlebeurt is de 2225 er weer helemaal klaar voor...

 

Maandag 11 maart 2013 komt de 2225 opnieuw in actie volgens deze dienstregeling! Onder inmiddels weer winterse weersomstandigheden wordt de Stork van de 2225 opnieuw aangezwengeld voor het omrangeren van de Blokkendoos van spoor 3 naar spoor 1.

 

 

Foto's boven (Paul Smeets / Gerrit van Kalken): Om 12:30 uur met de 92650 (Llt) in Putten aan de kant...

 

Foto's onder (Paul Smeets): De aankomst op de 'Defensie legerplaats' in 't Harde mag worden aangemerkt als een opmerkelijk stukje geschiedschrijving...

 

Vanuit de Maliebaan zullen we vervolgens naar 't Harde rijden in verband met het ophalen van 4 Slmmps'n en een Sglps voor het Spoorwegmuseum. Ter gelegenheid van het evenement 'Sporen naar het front' bestaat de belading uit een fraaie verzameling tanks, die vanwege het 'motorloze aspect' overigens minder gewichtig zijn dan het oog ons wil laten geloven. Het hoge gewicht van een normaal legervervoer zal ons deze keer dus geen parten spelen, maar daar staat wel weer tegenover dat n het beladen van de platte wagens de nodige omzichtigheid met zich meebrengt.

Foto boven: Langer wachten of niet; met een foto die Thijs Rooimans voor 'De Telegraaf' schiet zijn we alleen maar in ons sas!

Foto's onder (Paul Smeets): Met behulp van vereende inspanningen wordt elk voertuig op de daarvoor bestemde wagen gemanoeuvreerd...

Een bergingstank, die wordt bijgestaan door de DB Schenker-collegas van de afdeling 'Techniek', heeft er zijn handen vol aan en op het moment dat de 2225 van SMMR op 't Harde arriveert, is er zodoende pas een enkel militair voertuig in positie geduwd. De in n woord geweldige samenwerking met de mannen van Defensie verandert daar niets aan. Het oplopen van vertrekvertraging staat als een huis! Pas tegen onze voorgeschreven vertrektijd zal de 5e tank op de trein staan.

Foto boven (Paul Smeets): Gereed voor een fraai militair vervoertje op 't Harde. Achter de SMMR 2225 zien we achtereenvolgens een Centurion, Sherman, Howitzer M109, Leopard 1 en een AMX-13.

Foto onder (Pjort Schraal): Voor het achteraf verkrijgen van fraai fotomateriaal moet je soms vraf afspraken maken. Onze Paul bestelde zodoende bij Pjort deze momentopname op de kop van het perron in 't Harde...

Daarna laat het verkrijgen van de benodigde documenten op zich wachten, zodat trein 69002 uiteindelijk met '+ 90' de hoofdbaan oprolt. De rit naar Amersfoort, de eindbestemming voor SMMR, verloopt verder prima. Wel worden we, in verband met het aldaar laten passeren van de Intercity, in Putten nog even aan de kant genomen. Dat is voor Maarten Talsma overigens alleen maar een uitkomst. Ook hij heeft al geruime tijd in het bevroren gras staan wachten en ziet nu eindelijk zijn geduld beloond...

Foto boven (Maarten Talsma): Met besneeuwde tanks in het kielzog maakt de 2225 in Putten ruimte voor de Intercity...

Foto onder (Maarten Talsma): Tegen de klok van kwart voor zes krijgt ons bijzondere transport opnieuw 'vrij baan'. Om de fotograaf te plezieren doen we het eerste stukje rustig aan...

De aanvankelijke plannen om op de volgende dag opnieuw de 2225 voor het NSM in te zetten zullen geen doorgang vinden. Ons militair transport is namelijk nogal 'Buiten profiel'. Een deel van het traject Amersfoort - Blauwkapel is daarom over het linkerspoor ingepland. Omdat daar op de dag geen ruimte voor is, wordt deze klus aanbesteed in een nachtelijke operatie met een DE6400. Aldus krijgt de roodbruine diesel een pad enkele reis naar de Kijfhoek (alias 92647) toebedeeld. Een enigszins verkleumde machinist kan daar om kwart over acht de dieselmotor uitzetten.

Foto boven (Paul Smeets): Een knap staaltje van 'buiten profiel'. Gelukkig betreft het hier slechts een beweging van de bergingstank...

Foto's onder (Paul Smeets): 'Klaar, naar huis!' Voor de mannen van Defensie was dat moment wat eerder aangebroken. Gerrit, Ron en Paul zullen later in Amersfoort afscheid van elkaar nemen.

Het was een lange, koude dag, maar desondanks wel een ouderwets plezierige! Het volgende klusje bestaat uit het tanken en de overbrenging naar het depot van de SSN te Rotterdam Noord Goederen.

Meer foto's van deze mooie inzet...

23 maart 2013

Foto boven (Maarten Talsma): Zoals het ritueel dat min of meer beschrijft, wordt na de aankomst op 'de Noord' eerst koffie met koek genuttigd. Daarna moeten we zien dat we wegkomen uit de ijskoude-, oostelijke wind. Boven de put zou ideaal zijn. Een rode Class', waarvan wij vinden dat die nu lang genoeg binnen heeft gestaan, moet het daarop ontgelden...

Foto onder (Maarten Talsma): Uitgevoerd onderhoud met een praktisch tintje is deze telefoonlader...


Dat overbrengen van de 2225 naar het stoomdepot van de SSN vindt uiteindelijk plaats op 23-03-2013 onder het treinnummer D 94930. Met het voorjaar wil het nog niet echt vlotten. Voor de zoveelste keer is het koud, maar desondanks zetten we voor onszelf het wassen van de locomotief op het werklijstje. Het verwijderen van de in december 2012 opgelopen (achter de 'SSN-01' van Limburg naar Rotterdam) roetsluier heeft inmiddels een hoge prioriteit. Het is namelijk de laatste kans om de 2225 toonbaar te krijgen voor ons eerstvolgende optreden, dat gepland staat voor 30 maart 2013. De af te leggen afstanden zullen er op deze dag trouwens niet om liegen. Het beschikbaar hebben van een putspoor in de loods benutten we dan ook dankbaar voor een extra inspectie van de tandwielkasten en de steunlagers. Uiteraard wordt de rest van de locomotief ook extra nagelopen.

Foto's (Maarten Talsma / Jeroen de Rijke) Aan het einde van de dag is het aan de 2225 zelf om op te drogen. Klaar voor zaterdag 30 maart!

30 maart 2013

Op 30 maart 2013 gaat loc 2225 opnieuw de samenwerking aan met de 01 1075 van SSN. Deze keer betreft het een optreden rond de uit Duitsland afkomstige TEE Rheingold, die een groot deel van ons land zal doorkruisen. Voor de bemanning van de 2225 begon de dag zodoende weer vroeg. Al om 3:30 uur arriveert onze vroege-dienst-machinist (Ron) op het depot, waar de mannen van de SSN  al druk in de weer zijn om de 01 op de gewenste keteldruk te brengen. Met -5 graden op de thermometer, en nog altijd een straffe noord-oosten wind, dringen de gedachten aan het warme bed zich onvermijdelijk nog een keer op. Maar er moet gewerkt worden. Aldus wordt de 2200 nagezien en aangeslingerd om de ergste kou uit de dieselmechaniek te verdrijven. Daarna is er koffie, die zoals gebruikelijk al klaar voor het inschenken staat.

Foto (Ron Westerbeek): Loc 2225 van SMMR was op 30 maart 2013 al in alle vroegte onderweg naar Venlo. Onder het treinnummer 88300 nam zij eveneens de 01 1075 van SSN mee, die er op haar beurt weer voor zal zorgen dat de 2225 in de Amsterdamse Westhaven terecht komt. Op de foto, die rond de klok van 8:56 uur werd geschoten, krijgt onze bruine 'diesel' op kopspoor 56 even de tijd om op adem te komen. Het wachten wordt veraangenaamd door een praatje met onze Paul, die gewapend met camera naar Venlo is gekomen.

Gevonden foto's (daanpower's photostream) op Flickr:

http://farm9.staticflickr.com/8396/8603601942_efdd583f3c_k.jpg
 

http://farm9.staticflickr.com/8387/8609570912_4718de5046_k.jpg
 

http://farm9.staticflickr.com/8107/8608490393_5e81062c57_k.jpg
 

http://farm9.staticflickr.com/8242/8608484965_faf3a5e097_k.jpg
 

Tenslotte laten we om 5:00 uur, samen met de 01, het hek van Rotterdam Noord Goederen achter ons, om ruim voor tijd via spoor 103 aan een gesmeerde rit naar Venlo te beginnen. Daar aangekomen (op spoor 2) wordt de 01 1075 naar spoor 40 afgerangeerd voor het innemen van water en verhuist de 2225, nadat de 2e City Night Line' binnengelopen is, naar 'koppie' 56. Pas na het op spoor 3 arriveren van de Rheingold komen we weer in actie voor het achter de rijtuigen plaatsen van de loc en het assisteren bij de kleine remproef. Daarna kan in het pluche voorlopig een oogje worden toegeknepen...

Foto (Ron Westerbeek): Het is 10:53 uur wanneer deze foto in de mailbox valt. Aan de omgeving te zien moet trein 38100 inmiddels het land van Maas en Waal (hier in de nadering van de aansluiting op de Betuweroute voorbij Zaltbommel) verlaten hebben. De machinist van de achteroplopende 2225 heeft alle tijd voor het maken van deze foto. Op de trekkende 'Pacific' is het daarentegen hard werken geblazen. Het feit dat de 'lat' flink open staat, resulteert in een mooie 'toef' op de pijp!

Het geplande stationnement te Amsterdam CS wordt dankbaar benut om de 2225 op te starten. Wanneer we de Westhavens bereiken beschikken we zo tenminste over voldoende lucht in de hoofdreservoirs en hebben we ook opnieuw de ergste kou uit de dieselmotor verdreven. O ja, dat de Wereld van het Spoor klein is, blijkt uit het feit dat we Jeroen in Amsterdam voor de tweede keer tegenkomen (de eerste keer was 's morgens bij Zwijndrecht)...

 

Nico Spilt is toevallig (?!) op Utrecht aanwezig in verband met het verfilmen van de voor de Stichting Mat'54 Hondekop-vier ingezette NSM-Blokkendoos. Dat tijdens zijn verblijf op het station ook toevallig trein 38100 passeerde, mag opmerkelijk genoemd worden!

Voor Ron zit de vroege dienst er nu weliswaar op, maar dat betekent niet dat hij ook naar huis gaat. Samen met Wim op de bok, die besteld is om vanuit de Westhaven de 10 bakken lange-, en ongeveer 550 ton zware trein naar Hoorn (en terug) door te rijden, kan niet anders dan ouderwets gezellig zijn (Wim en Ron waren destijds de twee initiatiefnemers voor SMMR!). Bijgevolg verloopt de rit voorspoedig. Zelfs de Hemtunnel, waar de 2225 de steile helling met een dikke 60 km/h weet te nemen, lijkt voor de locomotief een 'fluitje van een cent'.

 

 

Foto boven (Paul Smeets): Op de brug over de Zaan in Zaandam...

Foto's (Pieter Topsvoort): TEE Rheingold rijdt vanuit Duitsland naar Amsterdam en Hoorn. Tussen Venlo en Amsterdam Westhaven wordt de trein getrokken door loc 01 1075 van SSN. Tussen Amsterdam Westhaven en Hoorn verzorgt dieselloc 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion de tractie. De treinnummers 38100 en 38101 worden zowel heen als terug ter hoogte van Purmerend gefotografeerd.

 

In Hoorn aangekomen wacht het gezelschap aan boord nog een rit met de stoomtram. Wij hebben intussen andere plannen. De trein wordt vrijgezet op spoor 4, we nemen de tijd voor een hapje eten in het restauratierijtuig en brengen een bezoekje aan het depot van de Stoomtram Hoorn Medemblik. De kans bestaat dat we hier dit jaar nog wel een keertje langskomen...

 

Foto's boven (Ron Westerbeek): Na de aankomst in Hoorn wordt de trein uit de weg gerangeerd en ruim voor de gestelde vertrektijd opnieuw op 3 voorgebracht. Even later gaat het 'op' naar de Westhaven, waar de achtergebleven 01 1075 onze rijtuigen met passagiers over zal nemen. Een leuk detail is dat tijdens ons verblijf in Hoorn ook de Blokkendoos van het NSM weer verschijnt. Samen staan we aan weerszijden van hetzelfde perron...

Foto onder (Paul Smeets): Kort na het vertrek uit Hoorn...

Onze aankomst op de Westhaven valt weer netjes binnen de daarvoor gestelde tijd. Nadat de 2225 wederom opzendgereed wordt gemaakt, Draagt Wim het stokje over aan Boyd. Zijn taak omvat het piloteren van de 01 naar Venlo en het terugrijden van het tweespan naar Rotterdam. Helaas zal trein STM 38102 uiteindelijk met vertraging in Venlo arriveren en gaat de geplande fotosessie van Paul en Olaf (sorry!) daar door wijzigingen in het rangeerplan in het niets op. Het plezier en de samenwerking met de jongens van SSN (Robbie Bergsma kwam in de nacht speciaal van huis voor het goed leggen van de wissels en het openen van het hek!) was er echter niet minder om. We kunnen terugkijken op een zeer lange, maar geslaagde dag. Op naar het volgende evenement bij SGB in mei!

Zie ook: www.rheingold-zug.com

Ritten en activiteiten 2013-2

Terug naar de inhoudsopgave