Railion, hoofdsponsor van dit project.

Stichting Museum Materieel Railion

Railion, hoofdsponsor van dit project.

 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Ritten en activiteiten in 2013 (deel 5)

Thomasweekend Z.L.S.M.

 

 

Foto's boven Ron Westerbeek: Thomas kent vele vriendelijke gezichten...

 

Onder: De ster van de show...

 

 

Het was weer een drukte van belang tijdens de 'Thomasdagen 2013' bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij. Alweer voor de  12e keer werd dit leuke festijn georganiseerd, en wel op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 oktober. Zoals we dat onderhand gewend zijn, gaf ook SMMR-loc 2225 acte de présence, domweg omdat het een heerlijk iets blijft om deze machine actief te zien tussen al het stoombedrijf in het mooie Zuid-Limburgse 'Miljoenengebied'. Dat velen hiervoor de nodige extra uurtjes gedraaid hebben, wordt in deze Wereld in het geheel niet erg gevonden. De hierna volgende foto-impressie laat zien waarom...

 



Foto's boven Ron Westerbeek: Limburg, 19 oktober 2013. Een strijd om wie de echte 'Nummer 1'is? 't Was hoe dan ook allemaal TOP! Dat dit soort evenementen deze kwalificatie verdient, is overigens mede een gevolg van de welhaast tomeloze vrijwilligersinzet. Op de foto rechts zien we zo iemand. Zijn naam is Simon en hij zet zich in voor de Z.L.S.M.

 

 

Foto Ron Westerbeek: Wie oplet vindt ze nog... De echte mannen van vroeger, zoals deze oud machinist (Harm) uit Heerlen. Het was 1990 toe hij voor de laatste keer met een DE2200 reed. Zo iemand doe je natuurlijk graag een plezier. Conclusie? Alsof hij er de dag ervoor afgestapt was! Een geweldige ervaring en daarnaast ontzettend leuk om de geschiedenis van de miljoenenlijn uit de mond van een gepensioneerd machinist te horen.

 

 

Foto's Ron Westerbeek: Minstens zo leuk was de laatste slag op Zondag. Met het 600tje erbij wordt een stukje geschiedenis namelijk weer compleet. Reglementair gezien mocht een 'kleine kar', zonder ontkoppelde tandwielkasten, achter een 2200 vroeger niet harder dan 17 km/h. De snelheidsmeter op de grote loc zou immers een afwijking kunnen hebben. Twee oplettende machinisten (Ron en David) maakten het nemen van deze maatregel in dit geval onnodig...

 

 

Foto's Ron Westerbeek: De regen liet gelukkig tot maandagmorgen op zich wachten. We staan dan inmiddels tussen de loodsen klaar voor het vertrek naar huis. De reis verliep via een nogal onorthodoxe route: pas na Schin op Geul, Valkenburg en Heerlen zou de 2225 koers zetten naar het noorden. Na het verstrijken van in totaal 105 uur, en het verstoken van een slordige 970 liter dieselolie, zou onze laatste SMMR-man om 16:45 uur zijn voordeur weer openmaken.

 

De Z.L.S.M.'er Tim Hamers was iemand die gedurende het Thomasweekend ook de nodige fraaie platen wist te schieten. Omdat zijn voorkeur uitging naar onze 2225, die toch altijd weer uitstekend weet te presteren op de Miljoenenlijn, had hij zich op donderdag al in Valkenburg verschanst. Op vrijdag trok Tim er eveneens op uit om te gaan fotograferen langs de lijn. Vooralsnog was dat voorlopig even zijn laatste kans, want op zaterdag en zondag reed hij zelf op de trolley en de stam naar Wijlré. Tim laat weten dat hij bijna niet kan wachten op de volgende gelegenheid om de 2225 weer te kunnen zien bij de Z.L.S.M. Wij kunnen daar op onze beurt alleen maar op antwoorden dat we daarover precies hetzelfde denken!

 

Klik op deze regel voor de foto's van Tim Hamers...

 

Waalhaven, 7 december 2013

 

(Foto's Maarten Talsma, Kyan Gieling en Jeroen de Rijke)

 

 

Met de jaarwisseling in zicht, verrichten we op 7 december 2013 nog wat afrondende werkzaamheden op het terrein van onderhoudsbedrijf Shunter aan de Blindeweg. Enkele weken eerder sorteerde een kleine ploeg SMMR-medewerkers de laatste kratten met onderdelen uit, zodat we nu de voor de S.T.A.R bestemde '8-pitter' transportklaar kunnen maken. Om het mogelijk te maken dat er straks een truck met lepels onder de motoren kan komen, is het de taak ze op blokken te zetten. Met vereende krachten wordt deze klus in luttele uren geklaard. Er is zelfs tijd over om van deze dag een hele berg foto's te schieten, waarvan we hier slechts een selectie laten zien...

 

 

 

 

Om extra ruimte te creëren, demonteren we ook maar gelijk het extra apparatenrek dat in dezelfde wagon huisde. De vrijgekomen onderdelen verdwijnen netjes in een krat. Het frame kan na afloop in de oud-ijzerbak...

 

 

 

Kerstrit naar Essen (D) met SSN, 21 december 2013

 

(Foto's Jeroen de Rijke, Tim Kusters en Renze Krol)

 

 

Foto Jeroen de Rijke.

 

Op 21 december 2013 reed SSN weer haar jaarlijkse Kerstrit, welke deze keer naar de altijd gezellige Kerstmarkt in het Duitse Essen voerde. Gedurende de voorafgaande avond en nacht heerste er zodoende op het depot weer volop levendigheid. Ook rondom locomotief 2225, want net als de vorige keer bestond het voornemen om de diesel van SMMR aan te haken in verband met de voorkomende helpende handjes onderweg. Volgens het plan zou de uit 1939 stammende '01' van de Stoomstichting namelijk meerdere keren van positie moeten wisselen. Daarnaast stond, na het in Emmerich overdragen van de rijtuigen, een kolen- en waterbezoek bij de VSM in het Gelderse Lieren op stapel. En in die gevallen is een begeleidende diesel natuurlijk alleen maar handig!

 

 

 

Foto's boven 3x Jeroen de Rijke: Zo'n set is niet alleen handig, ook het gecombineerde beeld van stoom en diesel is historisch gezien geheel werkelijkheidsgetrouw...

 

Foto's onder 2x Jeroen de Rijke: De meeste Rotterdammers slapen nog, maar op Depot Rotterdam Noord Goederen is alles wakker en paraat...

 

 

Gewaagd als de teams van SMMR en SSN aan elkaar zijn, wordt netjes op tijd vertrokken van de Noord. Geheel in Kerstige schemersfeer, ook al hadden de Weergoden zich daar een geheel andere mening over gevormd. Helemaal volgens de voorspellingen verliep de dag stormachtig en overwegend nat. De stoomverwarming in de rijtuigen kon in dat opzicht aan de bak! Zo ook de bemanning (Ron en Jeroen) van de 2225, die de sleep -met achterop de 01 1075 alvast in de vertrekpositie- van 'de Noord' naar Rotterdam Centraal mochten brengen. Het tijdrovende omrangeren kan daarmee vervallen. Gewoon remproef nemen en eruit!

 

 

Foto boven Jeroen de Rijke: Met de ketel op druk en 'klaar voor de strijd'...

 

Foto's onder:Tim Kusters (Plp Rtd): In Rotterdam netjes op tijd klaar voor het vertrek van spoor 15...

 

 

Ingestapte passagiers (er volgen nog reizigersstops te Gouda, Woerden en Utrecht Centraal) maken hun aanvang met hun dagvullende trip naar één van de bekendste- en grootste Kerstmarkten die Duitsland kent. Voorafgaand wacht hen de prachtige reis naar de grensplaats 'Emmerik', alwaar stoomlocomotief 38 2267 van de 'Deutsche Gesellschaft für Eisenbahn Geschichte' (DGEG) de trein verder naar het einddoel Essen zal trekken.

 

 

Foto boven Jeroen de Rijke: 2225 reist met draaiende motor achterop mee. Totdat het drijfwerk van de vooroplopende stoomloc warm is wordt onopvallend een beetje meegeduwd. Een koude stoommechaniek verbruikt immers meer energie en voor de diesel kan een beetje opwarmen ook geen kwaad...

 

Foto onder Jeroen de Rijke: Tijdens de reis verloopt alles soepel en volgens plan. De stationnementen in Gouda en Woerden liggen hier achter ons. Deze foto toont de passage van het inrijsein van Utrecht Centraal Station...

 

 

Al met al mocht de dienstregeling best uitdagend genoemd worden. Onderweg volgden waakzame ogen het verloop ervan; bijvoorbeeld bij de welbekende blokpost in Bunnik, waar de filmcamera van Nico Spilt al lang voor onze doorkomst op het statief was geschroefd. Als dank een klein 'toetertje' en een linkje naar de hierna opgenomen resultaten...

 

 

Klik hier voor het vervolg...

 

28 december 2013

 

Op zaterdag 28 december 2013 sluiten we het actieve jaar voor de 2225 af. Terwijl Ron, na op het depot eerst nog enkele rangeerklussen voor SSN te hebben uitgevoerd, de loc via Kijfhoek naar de Waalhaven overbrengt, zorgen Kyan en Cor dat bij Shunter aan de Plesmanweg alles in gereedheid wordt gebracht. Aan het einde van de ochtend kan de brug onze machine zo regelrecht naar de 'spuitloods' dirigeren, waar voorafgaand aan het te plegen onderhoud een stevige reiniging plaats zal vinden. Zowel de onderkant, de draaistellen, het cabinedak, de bovenkant van de huif en de motorruimte worden onder handen genomen. Dat is straks tenminste prettig sleutelen...

 

 

 

Foto's 3x Kyan Gieling.

Ritten en activiteiten in 2014

Terug naar de inhoudsopgave