Railion, hoofdsponsor van dit project.

Stichting Museum Materieel Railion

Railion, hoofdsponsor van dit project.

 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Ritten en activiteiten in 2013 (deel 4)

31 juli 2013

De 'Fred Bergsma Express'

Op 31 juli 2013 werd de startknop van de 2225 ingedrukt voor de allerlaatste rit van machinist Fred Bergsma. De tot 'Fred Bergsma Express' gedoopte trein zou rijden via de plaatsen Amersfoort, Arnhem en Zevenaar. Dat gedurende een deel van het traject de rijcontroler door de bekwame handen van Fred werd bediend, zal voor velen geen verrassing zijn. De dienstregeling was dat tot op het laatste moment weer wl, want voor sommige spoorlui houdt je een geheim anders niet bewaard. Voor het vastleggen van beelden moesten we ons deze keer geheel verlaten op de eigen gelederen. Hieronder is te zien dat dit weer prima gelukt is...

Foto's (boven 4x) Paul Smeets: Zowel op de heen als de terugreis werd de 'Fred Bergsma Express' op de gevoelige plaat vastgelegd. In de beelden zijn zowel de omgeving van Utrecht Lunetten als het baanvak Driebergen-Zeist - Arnhem te herkennen. De vierde opname werd tijdens de terugreis (met de neus voorop) gemaakt ter hoogte van Arnhem Velperpoort...

Foto's (onder 2x) Maarten Talsma: Links de 2225 met rijtuigen ter hoogte van Driebergen-Zeist. De foto rechts werd eveneens genomen op de heenreis, maar nu na het 'omlopen' in Amersfoort...

 

Videobeelden Olaf Ronteltap.

 

Foto Maarten Talsma: Na afloop keren loc en rijtuigen terug naar het depot. Hier verlaat de combinatie de brug bij Utrecht Leidsche Rijn.

 

Met dank aan DB-Schenker, SSN, alle vrijwilligers en onze verdienstelijke fotografen!

 

Augustus 2013

 

 

Ben van Wevering (n van onze trouwe fotografen) weet de 2225 op het terrein van Shunter te spotten. Op de kalender is het dan zondag 4 augustus.

 

Na de rit met de familie Bergsma is het tijd voor een stukje periodiek onderhoud. De locomotief wordt hiervoor overgebracht naar de locatie Shunter aan de Waalhaven, waar in de komende week de wielbanden weer van een vers profiel zullen worden voorzien.

 

 

 

Het personeel van Shunter vereeuwigde de 2225 van SMMR tijdens haar verblijf op de kuilwielenbank. Dit mag dan ook geen alledaagse klus genoemd worden. Hoe dan ook verheugen wij ons bij het zien van deze beelden op de toekomstige loopeigenschappen van onze machine!

 

1 september 2013, jubileumrit SMMR

 

 

 

Foto's www.NicoSpilt.com: 'Bunnik, 1 september 2013. Loc 2225 van de SMMR en DBS-loc 1615 maakten met twee rijtuigen van de SSN een rondrit door Nederland. Dit ter gelegenheid van het 12,5-jarige bestaan van de SMMR en het afscheidsfeestje van een DB Schenker-machinist'.

 

In september 2013 staat de Stichting Museum Materieel Railion alweer twaalf-en-een-half-jaar op de kaart. Bescheiden als we zijn, wordt er aan dit jubileum niet veel ruchtbaarheid gegeven. Vooraf al helemaal niet, ook al beseffen we dat dit besluit ten koste zal gaan van de eigenlijk zo broodnodige PR. Slechts een enkeling weet de bijzondere jubileumrit van 1 september 2013 te spotten. Deze foto's, die Nico Spilt niet ver van de blokpost in Bunnik wist te schieten, zijn daardoor het plaatsen meer dan waard; ook al omdat de meeste opnamen die van deze trein gemaakt werden, afkomstig zijn van de genodigden n de rijtuigen.

 

 

Foto Yolanda de Rijke: In kleine oplage vervaardigd... De jubileummok met opdruk ter herinnering aan het 12,5-jarige bestaan van de SMMR.

 

Lees en kijk hier verder...

 

7 september 2013

 

Zaterdag 7 september 2013 stond geheel in het teken van onze dieselmotoren. Eindelijk zullen onze grotendeels in onderdelen opgeslagen krachtbronnen weer n geheel gaan vormen. Van het verkregen eindproduct zal vervolgens 1 exemplaar terecht komen bij de S.T.A.R., die een jaar eerder eigenaar werd van de 2278. Het overblijvende blok gaat geconserveerd in de opslag, mochten er ooit slechtere tijden voor de 2225 aanbreken. De voorgenomen klus beschouwen we trouwens als een echt karwei voor gevorderden. Vandaar dat onder andere onze eigen professionele monteurs van NedTrain en Shunter van de partij zijn. Ook onze kanjers van DB Schenker en NS/Reizigers ontbreken niet. Met elk een 'eigen motor' splitst de club zich op in tween. 't is Hard werken geblazen, maar de lange arbeidzame dag wordt dik beloond! De koppen vlogen op een gegeven moment in rap tempo van de ene kant van de wagon naar de andere-. Tegen een uur of 6 zat alles netjes op zijn plaats. Opruimen dus, het gereedschap schoonmaken en de wagons weer terug op hun aangewezen spoor. Dan nog de handen boenen en om 7 uur met z'n allen terugkijken op een succesvolle dag. Spierpijn? Ach, er is geen beter medicijn dan de gedachte aan ons aanstaande bezoek aan de S.T.A.R. tijdens het weekeind van 20 en 21 september 2013! Een foto-impressie van de werkzaamheden...

 

 

 


Foto's: Maarten Talsma: Jeroen en Kyan samen in actie tijdens de assemblage van de beide Stork's..

 

21 en 22 september 2013 ('S.T.A.R. goes Amerika')

 

Op 21 en 22 september 2013 stond de museumspoorlijn van de S.T.A.R. geheel in het teken van Amerika. Het jaarlijks terugkerende evenement weet zich daarmee weer een geheel eigen gezicht te geven. Niet alleen de perrons, de rijtuigenloods, de restauratie en de filmzaal zijn volledig in Amerikaanse sferen aangekleed, Ook de treinen blazen daar waar mogelijk in dezelfde stijl hun partij mee.

 

 

Foto boven (Jan Willem Penris): In het kader van 'S.T.A.R goes Amerika' werd SMMR-locomotief 2225 al op vrijdag 20 september 2013 naar Stadskanaal overgebracht. In de haak hingen drie van SSN afkomstige rijtuigen, waarvoor op de museumlijn een nuttige taak in het verschiet zou liggen. Dit stationnement in 't Harde diende om 'sneller' treinverkeer voorrang te verlenen. Voor de fotograaf vormde de stop een mooie kans voor het schieten van een ng mooiere plaat, waarop onze machinist en voorzitter Wim Berndsen eveneens belicht is...

 

Foto's onder (2x Maarten Talsma): Bij Waterhuizen-Aansluiting moet er wederom even gewacht worden voor het geven van ruimte aan 'het locaaltje' van Arriva. Als trein 88304 mag onze tevreden grommende diesel daarna verder naar Zuidbroek, waar we voorlopig voor de laatste keer zwaaien naar een machinist van Arriva. Natuurlijk wordt tijdens deze vrijdagse stop ook de gelegenheid aangegrepen om het inmiddels gerenoveerde stationsgebouw te fotograferen (opname rechts).

Speciale gast was onze dieselloc 2225, die natuurlijk niet alleen Amerikaans van ontwerp is, maar destijds ook nog eens voor een belangrijk deel gefinancierd werd vanuit de naoorlogse Marshallhulp. In de dienstregeling verkondigde de S.T.A.R. op voorhand dat de aanwezige 2200'n, de 2225 van SMMR en de 2278 van S.T.A.R., in multiplebedrijf zouden rijden. Deze unieke gebeurtenis heeft ongetwijfeld vele spoorwegliefhebbers naar het Groningse Stadskanaal gelokt.

Foto boven (Maarten Talsma): Kan het anders? Wetend wat er komen ging, kwam S.T.A.R-zusterloc 2278 ons al in Veendam verwelkomen. Na het aankoppelen en het doorverbinden van de stuurstroomkabels kunnen we zo in stijl in Stadskanaal arriveren...

Foto's onder (Maarten Talsma): Amerikaanse omlijsting op de perrons en in de loods van Stadskanaal. Zelfs een echte tank ontbreekt niet...

Op het hoofdstation in Stadskanaal is voor 'elk wat wils'. De daar opgestelde Amerikaanse personen- en vrachtauto's stralen de bezoekers in het zonnetje tegemoet. In de rijtuigenloods maakt een fraai ogende modelspoorbaan haar opwachting. Liefhebbers kunnen zich verheugen in een Amerikaanse beurs met natuurlijk allerlei Amerikaanse spulletjes. Kinderen worden tijdens dit weekeind niet vergeten. Voor hen is er een speciaal kinderplein met een luchtkussen en de mogelijkheid tot het doen van verschillende Amerikaanse spelletjes. Je laten schminken mag ook. De bekende Country- en Westernzanger Will Stevens zal deze dagen door middel van optredens bijdragen aan de muzikale omlijsting.

Toch liever een beetje treinen? Meerijden in een trein met tractie naar eigen keuze vormt geen probleem. Gewoon een kwestie van even plannen eigenlijk. Renze Krol deed onder andere een rondje SMMR met de nadruk op 'in de rondte'; het vakjargon voor het om de trein heen rijden van de locomotief. Zijn fotomateriaal stelde hij belangeloos ter beschikking...

We verklappen geen geheim wanneer we stellen dat het gehele weekeind gevuld was met spoors spektakel. Hoe zoiets aanvoelt kun je altijd het beste zelf ervaren. Kans gemist? Bekijk dan nog even de foto's van Renze Krol en Maarten Talsma...

Meer foto's van Renze Krol...

Meer foto's van Maarten Talsma...

Foto Rob van der Rest: Gespot ter hoogte van km. 38 ('kenbord' aan het portaal) tussen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel. De thuisreis op 23-09-2013 voltrok zich volgens de fotograaf keurig op tijd!

Ritten en activiteiten in 2013 (deel 5)

Terug naar de inhoudsopgave