Railion, hoofdsponsor van dit project.

Stichting Museum Materieel Railion

Railion, hoofdsponsor van dit project.

 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Ritten en activiteiten in 2013 (deel 3)

10 mei 2013

Rangeerwerkzaamheden ten behoeve van de eigen trein. Het omhalen naar het perron vindt, vanwege de beschikbare spoorlengte, in twee keer plaats. Voor het bijplaatsen van het laatste gedeelte zet SGB haar Locomotor (foto's onder) in...

Hoewel er voor de 2225 ook op 9 mei activiteiten op 'de baan' waren weggelegd, kwamen we pas een dag later toe aan het fotograferen van dat gedeelte (het rijprogramma was voor alle dagen gelijk). Aldus reden we ook op 10 mei eerst met een vijftal historische goederenwagons van Goes naar Hoedekenskerke. De rembediening nam onze machinisten mee naar vroeger tijden, want de leeftijd van de meeste wagons maakten het rijden 'op lucht' (met doorgaande rem) onmogelijk. Net zoals dat in een grijs verleden gebruikelijk was, rijdt achterop een bemande conducteurswagen met handrem mee...

 

 

Foto's boven: Het baanvak naar biedt schitterende uitzichten en kent daarnaast vele, al dan niet bewaakte overwegen. In meerdere opzichten is het zaak de ogen goed open te houden...

 

Foto's onder: Onze pilot Marcel weet niet alleen nauwkeurig het hele baanvak te beschrijven, ook in het afvlaggen van onbewaakte overwegen blijkt deze 'meester' een ware meester te zijn. De foto rechts laat ons het behaaglijk opgestookte interieur van achteroplopende 'Dg' zien...

 

 

Onderweg zijn verschillende stops ingelast. Omdat de locbemanning op deze dag dubbel gesteld is, kan de camera er flink op los klikken. De verleiding om daaraan toe te geven wordt de fotograaf overigens wel bijna fataal. Hij is bij een, met de rode vlag, af te dekken overweg net iets te laat om de locomotief te kunnen halen. Gelukkig biedt de achteroplopende conducteurswagen hem (lot of kans?) tot aan de volgende stop uitkomst...

 

 

Foto's: In de verte geven rookwolken aan dat onze eindbestemming dichterbij komt. Onze aankomst in Hoedekenskerke maakt de baan weer vrij voor de gereedstaande 'reizigersstam' naar Goes...

 

(Foto's Cor de Rijke)

 

13 mei 2013

 

Na een succesvol optreden in Goes worden de rijtuigen van Z.L.S.M. door de 2225 de volgende dag naar hun thuishaven in Limburg gereden. Zowel op de heen- als terugweg wordt onze diesel weer vele keren op de gevoelige plaat vastgelegd. Deze opnamen bereikten ons vèr voordat de 2225 als 92621 op Rotterdam Noord arriveerde.

 

 

Foto (John Schreurs): Loc 2225 met de vier tijtuigen van Z.L.S.M. als trein 88301 op de heenweg in Nuth...

 

 

Foto (John Schreurs): Na het afleveren van de last gaat het al vlot als losse loc huiswaarts. Binnen anderhalf uur en met een paar minuten voorsprong verschijnt de 2225 opnieuw in Nuth.

 

 Alle betrokkenen hartelijk bedankt! We kijken terug op twee zéér geslaagde weekeinden!

 

12 juli 2013

 

 

In het weekeind van 13 en 14 juli 2013 is de 2225 wederom te gast in Simpelveld. Zodoende wordt op vrijdag, 12 juli 2013 onze 2225 overgebracht vanaf Rotterdam Noord Goederen. Het transport omvat eveneens de SSN '01', en een tweetal SSN-rijtuigen. Doel van de missie? DE STOOMTREIN JUBILEUMDAGEN, die geheel in het teken staan van het 25-jarig bestaan van de Z.L.S.M. Uitstekend weer (met prima fotokansen) en een extra uitgebreid programma stelden ons een meer dan goed weekeind in het vooruitzicht.

Klik hier voor de dienstregelingen van 12 en 15 juli!

 

Foto (Tim Hamers): De doorkomst op vrijdag 12 juli 2013 te Hoensbroek...

 

 

Foto (Tim Hamers): Aankomst op vrijdag 12 juli 2013 op het station van Simpelveld.

 

13 en 14 juli 2013

 

 

Een fijne omgeving onder een vrolijk zonnetje en een flinke dosis publieke belangstelling...

 

 

Kortom..., precies de omstandigheden waaronder deze Rotterdamse karren zich altijd thuisvoelen...

 

 

Kort 'werkoverleg' naast de 2225 voor het vertrek uit Simpelveld...

 

 

Op weg naar Kerkrade-West met Paul aan de rijcontroler en Bas (namens Z.L.S.M.) op de stoel van de pilot. Op de foto rechts is Olaf bezig met het vastleggen van de nodige videobeelden...

 

 

Langs het perron van Kerkrade-West...

 

 

Trein 33016 Kerkrade - Simpelveld...

 

 

Foto's (Tim Hamers) Links de SMMR 2225 bij 'viaduct de Locht’. De opname rechts werd geschoten tussen Simpelveld en Spekholzerheide nabij de Vingweg...

 

 

Foto (Tim Hamers): In dezelfde samenstelling, en dus met de neus van de 2225 voorop, vertrekken we in de richting van Wijlré-Gulpen...

 

 

 

Tijdens een uurtje rust in Simpelveld ontmoeten we oud NS-machinist Henk Marinus. Het weerzien met onze 2225 noemt hij pure nostalgie en de verhalen over het Zuid-Limburgse kolenvervoer, compleet met rode lamp en bel (om gek van te worden!) wegens een te hoge koelwatertemperatuur, blijven niet uit! Op de vraag hoelang dat geleden is, antwoord Henk vervolgens: '1969'! Het aanbod om als Z.L.S.M.'er nog eens een slag '2200' naar Wijlré mee te maken laat hij natuurlijk niet aan zich voorbijgaan. Op de foto rechts (Tim Hamers) worden de laatste meters voor Eijs afgelegd. De foto onder is gemaakt tijdens het stationnement in Wijlré na het omrangeren van de loc. We staan dus weer klaar voor de terugweg...

 

 

Tsja, het kan bijna niet anders of de legendarische 2200´n worden na de aankomst in Wijlré opnieuw opgehemeld. WAT ONS BETREFT BEN JE IN IEDER GEVAL GESLAAGD VOOR DE HERINSTRUCTIE HENK!

 

 

Wat is de omgeving van de 'Miljoenenlijn' toch schitterend! Het hierboven afgebeelde vierluik laat ons de omgeving van Eys zien...

 

 

 

Trouwens..., dat onze 2225 nog steeds niet in dit, overigens gevarieerde, landschap misstaat, bewijzen deze prachtige opnamen van Maarten Talsma. De bovenste plaat (van trein 32933) werd genomen in de omgeving van Eys. Onder zien we loc 2225 voor trein 33003 vlak voor de aankomst te Kerkrade...

 

 

Video: Bruno Batenburg.

Meer foto's van de Z.L.S.M - Stoomtrein Jubileumdagen 2013

(Foto's Cor de Rijke / Maarten Talsma / Paul Smeets / Olaf Ronteltap / Kyan Gieling / Tim Hamers)

 

15 juli 2013

 

 

Foto's (Olaf Ronteltap): Links de in gereedheid gebrachte 'optocht' op het spoor naar Vetschau. De foto rechts werd gemaakt tijdens het wachten (met Ron in favoriete houding) op een veilig sein in Kerkrade...

 

Met herinneringen aan een spetterend weekeind, waarbij locomotief 2225 tijdens vele ritten als drijvende kracht fungeerde, wordt in de ochtend van 15 juli de thuisreis aanvaard. De rit naar Rotterdam Noord Goederen verloopt netjes volgens plan. Wie tijdig met zijn camera langs de baan stond, werd beloond, want opnieuw mocht het transport een opvallende verschijning genoemd worden...

 

 

Foto (John Schreurs): In de nadering van Nuth. Een beetje diesel en een beetje van 'Maggi'...

 

 

Foto (Tim Hamers): Tijdens de terugreis richting Rotterdam Noord Goederen passeert de SMMR 2225 station Susteren. In de haak zien we weer de twee SSN-K1A-rijtuigen en stoomlocomotief 01 1075.

 

 

Foto (Paul Smeets): Meer van hetzelfde... Een stoomloc kun je nu eenmaal beter niet koud verslepen. Alleen onder stoom fungeert de smering van het drijfwerk juist. De regulateur van de 01 1075 mag daarom best een beetje open. De foto is genomen ter hoogte van St. Joost; gelegen tussen Echt en Roermond...

 

 

Foto (Jan de Groot): Om twaalf voor twaalven doet de combinatie van diesel en stoom onder treinnummer 88304 station Eindhoven Beukenlaan aan. Het fotograferend publiek kan zich verheugen in de ter plaatse dubbel opgezette aanzet. Het resultaat is, net als deze foto, spectaculair!

 

 

Foto (Ron Westerbeek): Nog even aan de kant langs het perron van Rotterdam Stadion... Bijna thuis :-)

 

 

Ritten en activiteiten in 2013 (deel 4)

Terug naar de inhoudsopgave