Railion, hoofdsponsor van dit project.

Stichting Museum Materieel Railion

Railion, hoofdsponsor van dit project.

 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Ritten en activiteiten in 2013 (deel 2)

20 april 2013

Foto (Cor de Rijke): Loc 2225 van SMMR in een omgeving die verder geen toelichting behoeft...

Op 20 april hebben we (Paul, Olaf, Maarten en de webmaster) ons weer eens lekker uitgeleefd op de 2225. Met de nodige rijdagen in het verschiet is dat ook wel nodig. Weliswaar toont de buitenkant van onze kar lang zo smerig niet als dat in december 2012 het geval was, maar de sporen van 'in opzending achter een stoomloc' waren van dichtbij toch overduidelijk zichtbaar. Onvermijdelijk! Er wordt te Rotterdam Noord Goederen dus hard gepoetst! Op de huifdeuren van bordes 1 na krijgen we het plaatwerk van de loc helemaal af. Alles bij elkaar genomen maakt de 2225 zo weer een charmante indruk.

Foto's (Cor de Rijke): Even de poetslappen opzij voor het maken van dit aandenken. In volgorde van vertoning zien we Maarten, Olaf en Paul aan de arbeid. Navraag leert dat we de volgende dag allemaal lamme armen hebben van het poetsen. Hoeveel vierkante meter zou zo'n locomotief eigenlijk zijn?

Zoals altijd maken we van de gelegenheid gebruik om ook de nodige technische check's uit te voeren. De brandstoffilters worden nog een keer gecontroleerd op eventueel dichtgelopen zijn en ook is de noodseinlantaarn weer uitgewisseld met een vers opgeladen exemplaar. Met de 2225 boven de put hebben Paul en Olaf alle tandwielkasten en het steunlagerolieniveau nagezien. Overigens is niet alles 'koek en ei', want bij het uitvoeren van de DC (door Paul en Cor) wordt een gescheurd remblok ontdekt! Dat betekent dat de 2225 op slag haar dienstvaardigheid verliest! Er zal daarom op korte termijn een extra werkdag ingepland moeten worden...

Foto's (Cor de Rijke): Voor het controleren van het olie- en vetniveau van de steunlagers en de tandwielkasten is de put van SSN een schitterende uitkomst. De gemaakte foto's geven niet alleen de bezoeker van deze site een indruk van de doorgaans niet te bezichtigen onderkant van de loc, ze dienen ook als materiaal voor onze eigen 'instructiemap'...

Tussendoor hebben we de jongens van SSN een handje geholpen met het nemen van een grote remproef (een mooie 'sloepenrol' voor een oude reizigersmachinist ;-) met de Duitse rijtuigen in de rijtuigenloods. Aan het eind van de middag wordt tot slot een toneelstukje opgevoerd met de opgestookte 8811 (Laura) van SSN. De lucht uit het hoofdreservoirs noodzaakte anders tot het met draaiende diesel 'luchtpompen' (en vergassen) van de loods.

Foto's (Cor de Rijke): Direct na het met was verzegelen van de lak wordt de 2225 opnieuw blootgesteld aan een atmosfeer van stoom en roet. Robbie Bergsma bedient voor ons de lat van de 8811...

 Tja, een prachtig en uniek fotomoment, dat hopelijk niet teveel afbreuk heeft gedaan aan al ons poetsgeweld. Maar goed, het was wederom een leuke en effectieve dag. Van tijd tot tijd was het met het zonnetje op de rug zelfs zweten geblazen. Op naar het vervangen van de remblokken en de geplande ritten in mei!

Foto's (Cor de Rijke): Om 5 uur is het 'Klaar, naar huis'. Maar voordat we moe maar voldaan in de auto stappen, maken we eerst nog wat platen van een inmiddels in de zon schitterende 2225!

24 april 2013

Remblokken voor een DE2200. Welgeteld zijn het er 32; bij elkaar goed voor een gewicht van tegen de 200 kilogram...

Na het oplossen van de gebruikelijk 'logistieke' probleempjes verschijnt er op 24 april 2013 opnieuw een ploeg SMMR-medewerkers op het toneel. Ron Westerbeek en Cor Heiligers begeven zich daaraan voorafgaand eerst naar Shunter op de Waalhaven voor het oppikken van 32 nieuwe remblokken. De rest (Paul Smeets, Cor de Rijke en Silvester van Kleij) reist direct af naar het SSN-depot; helemaal klaar om de onderweg zijnde lading roestig ijzer in ontvangst te kunnen nemen. Met een klein beetje geluk zullen we aan het einde van de dag de 2225 weer piekfijn in orde hebben. In ieder geval is dat wel wenselijk, want een aantal blokken blijken het einde van hun levensduur te naderen.

 

Foto's boven: Cor Heiligers in de put. In dit geval heeft de gebruikte woordkeuze een dubbele bodem, want het zetten van remblokken is voor een mensenlichaam geen benijdenswaardige bezigheid...

Foto onder: Als eerste wordt de as (4) met de hoogste prioriteit aangepakt. Wanneer de blokken hier eenmaal zijn verwijderd, blijkt dat onze eerdere constatering geheel juist was...


 De geconstateerde scheurvorming zou dus zomaar een verder vervolg kunnen krijgen. Natuurlijk kun je er 'donder' op zeggen dat dat dan geheel onverwacht gebeurt en het is de vraag of we dergelijke momenten willen wachten. De keus is gemakkelijk gemaakt. Werk aan de winkel derhalve! Onze locomotief is door de ploeg van de Stoom Stichting Nederland al boven de put gerangeerd (dat scheelt!). Er kan zodoende meteen een begin gemaakt worden met de voorbereidingen. Nadat het laatste beetje water uit de put is weggepompt en de benodigde materialen en gereedschappen zijn klaargelegd, worden er door de webmaster een aantal alternatieve petjes geknoopt. Onze kapsels zullen immers niet zomaar het vet onder de loc weerstaan. Vooral de niet met shampoo oplosbare dikke stroop uit de tandwielkasten is berucht.

 


Foto boven: Tja, een beetje lachwekkend zijn Ron en Cor hier wel. Maar ze kunnen zo tenminste ongestoord doorwerken. Het doel heiligt zeker de middelen!

 

Foto's onder: Tegen de brute kracht van een paar potkriks kun je met spierballen niet op...

 

 

Gelukkig zitten er geen onderdelen vastgeroest. De spieŽn, waarmee de blokken worden geborgd, zijn lekker gangbaar. Alleen het creŽren van de noodzakelijk ruimte tussen het wiel en de remblokhouder is lastig. Pogingen om het stangenstelsel met een hefboom 'vrij' te drukken halen weinig uit. Al experimenterend komen we zo uit op het gebruik van een hydraulische potkrik. Dat gaat al stukken beter en wanneer we ons, na het maken van een tijdsinschatting, ook nog eens verdelen over de verschillende wielstellen, gaat het tempo met rasse schreden omhoog.

 

 

 

Foto's boven: 'Buffelen' aan een ouwe diesel leuk en leerzaam? Jazeker, maar de volgende ochtend voelt iedereen toch wel erg 'vreemde' dingen in zijn rug...

 

Foto onder: Desondanks is iedereen na afloop blij; niet in de laatste plaats de oud-ijzer-boer!

 

 

Ziezo, op 4 mei kunnen we met een gerust hart de baan op.

 

(Foto's Cor Heiligers / Cor de Rijke)

 

4 mei 2013

Zaterdagochtend, 4 mei 2013... Met alleen nog maar de fluitende vogels op de rand van de dakgoot trokken een viertal SMMR-medewerkers zachtjes de voordeur in het slot. Ergens op de Zuid-Hollandse Eilanden ontwaakte langzaam de hydroliek van een oude CitroŽn (Jeroen en Wendy) om zacht deinend, via Oud-Beijerland (Cor) en de halte Rotterdam Noord (Wim), de inmiddels welbekende route naar het SSN-depot te volgen. Een strakblauwe lucht en meer dan uitstekende weersvooruitzichten nodigden uit om in alle rust te mijmeren over het mooie weekeind dat voor Nederland in het verschiet lag...

Foto (Cor de Rijke): Klaar voor vertrek op spoor 103...

Eenmaal binnen de hekken van de SSN werd die roes wreed verstoord. Er heerste al een drukke bedrijvigheid, die naar alle waarschijnlijkheid alles te maken had met de 'stoomdagen' bij SGB in het Zeeuwse Goes. Aangestoken door al die enthousiaste activiteit besloten we om dan ook maar gelijk de 2225 na te kijken. Alles was natuurlijk dik in orde. We hadden zodoende tijd genoeg over om in de cabine een paar niet perfect zittende 'loodjes' opnieuw aan te brengen. Het kan maar helemaal in orde zijn! Koffie en gelegenheid om even de laatste nieuwtjes door te nemen waren er natuurlijk ook. Verder wierpen Wim en Cor, die de loc samen naar Kerkrade over zouden brengen, nog even een kritische blik op de definitieve dienstregeling en het dienstkaartje. Het zag er allemaal piekfijn uit, zo oordeelden we...

Foto (Ben van Wevering): Precies op tijd passeren we de Korte Stadionweg nabij de halte Rotterdam-Zuid...

Foto (Rob van der Rest): Zoals vaak het geval is, stond Rob van der Rest eveneens paraat. Wegens werkzaamheden op IJsselmonde kon hij aanvankelijk geen goede fotoplek vinden. De keus viel uiteindelijk op Station Lombardijen, waar de 2225 over het meest linker spoor via de fly-over uit het zicht verdween...

Het waarmaken van de planning zou aan ons zijn. De toestemming om vanuit het depot naar spoor 103 te rangeren, werd zodoende bijtijds aangevraagd. Op tijd vertrekken kan zo nooit problemen opleveren. Ook het vertrek vanaf de Kijfhoek, waar onze 2225 door ons van een volle tank zou worden voorzien, voltrok zich op het spreekwoordelijk verspringen van de klok. We zagen ons opnieuw verzekerd van de grootst mogelijke medewerking. Zelfs voor een extra rondje koffie was er gelegenheid.

Foto's boven (Cor de Rijke): De tankstop op Kijfhoek...

Foto's (Cor de Rijke): Nadering en doorkomst te Eindhoven...



Maar goed, op naar het zuiden. Aan fotografen onderweg ontbrak het niet, hoewel dat na verloop van tijd wel steeds minder werd. ProRail bleek ons op deze schitterende dag goed gezind. Daar waar bepaalde seinen eigenlijk geel moesten tonen, glimlachten 'groene schijnsels' ons tegemoet. Pas in Sittard moesten we even inhouden voor een binnenlopende intercity. Daarna ondervonden we nog wat oponthoud in Heerlen (waar volop werkzaamheden zijn) en uiteindelijk in Landgraaf, omdat de voor ons uitrijdende stoptrein eerst terug moest keren vanuit Kerkrade.

Foto boven (Pascal Nijsten): De 2225 op het opstelterrein van Heerlen, waar Wim en Cor de tijd benutten voor een routinematige controle van de draaistellen. Het lijkt alsof we een VIRM op sleeptouw hebben, maar de schijn bedriegt natuurlijk. Op de kop van het perron van spoor 4/5 was het voor de fotograaf immers flink inzoomen geblazen...

Foto onder (Pascal Nijsten): Drie keer op de rug gezien... De 2225, Wim (links) en Cor (rechts). Zo verlaten we over spoor 3 het station van Heerlen. 'Je was er een beetje vroeg bij, zaterdag', schrijft deze collega-machinist uit Heerlen. 'Gelukkig had ik daar rekening mee gehouden...'

Dik een uur vroeger dan de bedoeling was, stonden konden we in Kerkrade onze pilot (Peter Deuss) van Z.L.S.M begroeten. De treindienstleider bleek hem keurig netjes ingelicht te hebben over onze vervroegde aankomst. Hulde aan de betrokkenen!

Foto's (Jeroen de Rijke): Aankomst op de eindbestemming Simpelveld...

Voor Wim zat de dienst er nu op. Terwijl hij aanstalten maakte om terug te passagieren naar zijn woonplaats in Noord Holland, brachten Peter en ik de roodbruine diesel samen naar Simpelveld. Daar waren Jeroen en Wendy intussen al gearriveerd, zodat zij met camera in de aanslag onze binnenkomst konden vastleggen. Na het op een zijspoor zetten van de locomotief en het uitvoeren van de eindcontrole, werden de spoorstaven weer verruild voor de zachte zetels van de 'Franse Godin'. We schieten nog wat plaatjes van de karakteristieke omgeving en begeven ons daarna in de richting van het voor ons gereserveerde pension. De volgende ochtend zullen we om half tien uur weer paraat zijn.

 

 

Foto (Cor de Rijke): Onze uit 1970 stammende 'D Super' brengt ons aan het einde van de middag naar dit goed ogende 'Pension Werry'...

 

5 mei 2013

 

 

Foto's (Cor de Rijke): Of morgenstond goud in de mond heeft? Ik dacht van wel...

 

Goede nachtrust, een idem dito ontbijt en een zonnetje dat al vroeg begint met schijnen. Veel beter kan een mens het zich op deze ochtend van 5 mei 2013 niet wensen. Als een goed gemoed je ingestraald zou kunnen worden, was dat bij dezen gebeurd. Na nog heel even op een bankje van het uitzicht genoten te hebben, voldoen we onze rekening om daarna de tassen weer in de kofferbak te laten zakken. Niet veel later zijn we opnieuw onderweg naar het station van Simpelveld, waar de 1220 van Z.L.S.M. al gemoedelijk zijn wolkjes stoom uitpuft en even verderop de in te zetten rijtuigen worden klaargemaakt. Het tafereel aanschouwend bekruipt mij een even een licht gevoel van schuld, dat overigens na het werpen van een blik op het horloge direct verdwijnt. Het is amper half tien geweest en onze eerste slag naar Kerkrade staat pas om 11:40 uur op de rol. We nemen daarom eerst de tijd voor een babbeltje met onze pilot (Niels). Jeroen grijpt daarna de gelegenheid aan om zijn blauwe 'Snoek' pal naast de 1220 te parkeren voor wat staatsieportretten. Wanneer we dat achter de rug hebben wordt het tijd voor het opporren van onze eigen loc. Cor delegeert dat karwij overigens, zodat Wendy uiteindelijk puntsgewijs de checklist voorleest, en Jeroen daarop aansluitend de genoemde onderdelen controleert.

 

 

Foto's (Cor de Rijke): Liefde is... samen de 'Dagelijkse Controlebeurt' uitvoeren.

 

Even later zal een herkenbare witgrijze wolk de directe omgeving kortstondig aan het oog onttrekken. Wanneer de ergste kou uit het motorblok is verdreven, rangeren Jeroen en Niels de 2225 tegen de inmiddels langs het perron staande rijtuigen. Er wordt grote remproef genomen en ook de te rijden dienstregeling wordt nader bekeken... totdat we ineens 'Lusten jullie koffie met vlaai?' horen roepen.

 

 

Foto (Jeroen de Rijke): Voor koffie met gebak hoeft een diesel niet te draaien. Deze foto is dus mŤt geluid afgebeeld!

 

Voor het gedane voorstel is iedereen wel te porren. De remkraan gaat zodoende in de snelremstand en de dieselmotor uit. Kwamen we hier nu om te werken of hadden we vakantie? Hoe dan ook is dit wel om uit te houden. Snoepend en slurpend kijken we vanaf het terras toe hoe er zich gestaag steeds meer belangstellenden verzamelen. Zo zou je gemakkelijk de hele dag kunnen zitten. Maar de klok is onverbiddelijk...

 


 

Foto's boven (Cor de Rijke): Reizigersinformatie op maat tijdens een stressloze vakantiesensatie in Limburg...

 

Foto onder (Jeroen de Rijke): Met 'getrokken' uitrijder en de camera in de aanslag...

 

 

Tien minuten voor de vertrektijd zullen we toch echt opnieuw in actie moeten komen. Terwijl Cor nog snel wat fotomateriaal verzamelt, brengen Jeroen en Wendy weer dieselleven in de brouwerij. Niet veel later zal het armsein van spoor 2 omhoog scharnieren, gevolgd door het vertrekbevel en het bedaard in beweging komen van de door de 2225 getrokken rijtuigen. Pas na het verlaten van het station gaat de rijcontroler verder open.

 

 

Foto's boven (Wendy Sint Nicolaas): In de cabine (v.l.n.r.) Jeroen, Niels en Cor. Pas na het verlaten van het station gaat de rijcontroler verder open. De schakelaars T1, T2 en T3 klikken gewillig in positie. 't Is daarna een kwestie van precies op het juiste moment afdrukken, zodat na het inkomen van de laatste 'T-schakelaar' die mooie pluim op de foto te zien is...

 

Foto's onder (Cor de Rijke): Voor de halte Spekholzerheide geeft de dienstregeling een vertrektijd van 11:52 uur aan. Voorafgaand aan het verder rijden is het de taak van de conducteur om de overweg te sluiten. Wanneer het laatste rijtuig het wegdek achter zich heeft gelaten is het de bedoeling dat we nogmaals stoppen, want het vrijgeven van de overweg is eveneens handwerk...

 

 

Op ons nieuwe traject voelen we ons al snel thuis. Hier en daar klinkt een waarschuwend 'toetertje' en het onverharde perron van de Spekholzerheide (waar zich vroeger een groot spoorwegemplacement bevond) geldt voor de drie groene rijtuigen als (foto)stopplaats. Daarna gaat de in totaal 20 minuten durende reis verder naar de eindbestemming Kerkrade-West, waar voor het aanvaarden van de terugweg eerst kopgemaakt moet worden. Eigenlijk kun je je nauwelijks meer voorstellen dat de 'Blauwe Engeltjes' van NS hier ooit een reguliere dienstregeling verzorgden!

 

 

Foto boven (Rob Schippers): Uit vervlogen tijden... Op 29 juni 1974 wordt in deze omgeving nog met Rotterdamse Allan-dieseltjes tussen Kerkrade, Simpelveld, Aachen, Valkenburg en Maastricht gereden.

 

Klik op deze regel voor meer oude foto's uit deze omgeving...

 

Foto's onder (Cor de Rijke): Met een uitstraling die minstens zo uitnodigend genoemd mag worden, staat de 2225 van SMMR 40 jaar later in diezelfde omgeving...

 

 

 

Wordt vervolgd op 13 en 14 juli...

 

8 mei 2013

 

Op deze dag heeft de 2225 en haar bemanning opnieuw een flinke rit voor de boeg. De bestemming is Goes, die via de route Heerlen, Eindhoven, Tilburg, Breda en Roosendaal wordt bereikt.

 

 

Met 4 rijtuigen klaar voor het vertrek uit Simpelveld...

 

 

Ter hoogte van Kerkrade ondervinden we oponthoud...

 

 

Daar vindt namelijk een vluchtige ontmoeting plaats met een oude soortgenoot...

 

 

Een brugbeeld in het Zeeuwse landschap (de Vlakebrug).

 

(Foto's Paul Smeets)

 

9, 10, 11 en 12 mei 2013

 

Nadat op 8 mei de 2225, samen met een viertal rijtuigen van de Z.L.S.M, de weg van Simpelveld naar Goes heeft afgelegd, is er van 9 t/m 12 mei alweer werk aan de winkel. Het rijdende museum van de Stoomtrein Goes - Borssele staat dan in het teken van het festijn 'Sporen naar het verleden'. De dagen hebben behalve het voorspelbare 'spoorse karakter' ook het thema 'bevrijding' in zich. Als gevolg hiervan is het terrein van de SGB te Goes niet zonder militaire trekken. Ondanks deze inmenging doet het geheel uitgebalanceerd aan. Dat geldt trouwens ook voor de wijze waarop de organisatie het rangeerwerk en de te rijden treinen heeft weten te verdelen over de verschillende museumpartijen die aan het evenement deelnemen. Locomotief 2225 van SMMR is daarbij overigens de enige 'allround diesel'. Desondanks misstaat de 2225 geenszins op dit door stoom omgeven pittoreske Zeeuwse baanvak. We kunnen ons zelfs verheugen in een zeer sympathieke benadering door zowel de medewerkers als het publiek!

 

Onderstaand een foto-impressie van 9 mei...

 

 

 

Terwijl de voorbereidingen voor de dag nog in volle gang zijn, verzamelen de eerste bezoekers zich voor de poort...

 


In vergelijking tot een stoomlocomotief vergt de 2225 voor het klaarmaken voor de dienst maar een heel klein beetje tijd...

 

 

Met het opzetten van een tent of het graven van een schuttersput ben je bijvoorbeeld langer bezig...

 

 

Alles bij elkaar is de ontstane bedrijvigheid wel het bekijken waard...

 

 

Net als het uitkijken naar de trein die komen moet...

 

 

 

Doeltreffend en energievol...

 

 

 

Vier dagen lang, en met af en toe een ingelast rustpuntje!

 

(Foto's Jeroen de Rijke)

 

Over het NS-verleden van de lijn Goes - Borssele...

 

Ritten en activiteiten 2013-3

Terug naar de inhoudsopgave