Railion, hoofdsponsor van dit project. Stichting Museum Materieel Railion Railion, hoofdsponsor van dit project.
 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Ritten en activiteiten in 2012

21 januari 2012

 Sinds 21-01-2012 is het SMMR-depot op het terrein van 'Tata Steel' (voormalig Hoogovens) in IJmuiden definitief verleden tijd. In de vroege zaterdagochtend vertrok daarom de op Kijfhoek opgestelde 2225 naar het station van Beverwijk, voor het overbrengen van het laatste materieel. Voorafgaand aan het transport in de richting van het 'Rotterdamse', kon de vierkoppige ploeg er flink tegenaan. Behalve een aardige hoeveelheid rangeerwerk (met de webmaster aan de rijcontroler), verdienden namelijk ook onze 'koude reserves' de nodige aandacht. Voor een vlekkeloos verlopend transport gingen alle karren dus even boven de put. Het resultaat van onze inspanningen werd opnieuw beloond. Keurig op tijd en zonder problemen reden we onze dienstregeling uit.

(Met dank aan DB Schenker en Tata Steel!)

Foto's (4x) Cor de Rijke.

Ondanks het niet algemeen bekend maken van de dienstregeling, wisten sommige fotografen ons toch weer te spotten. Op de fotosite van Pjort Schraal (even kijken bij 2012, week 3!) is meer materiaal te vinden. Eveneens is dat hier en daar het geval...

 

In de nostalgische omgeving van het 'Haagsche Hollands Spoorstation' is het niet zo moeilijk om te mijmeren over vroeger. Vooral niet wanneer er ook nog eens een driespan 2200'n op het toneel verschijnt. Terwijl we in de vroege avond van 21-01-2012 als locbemanning een strategisch plekje onder de monumentale kap uitzoeken (voor de koffie natuurlijk!), heeft fotograaf Jaap de Groot geheel andere plannen. De binnenkomst van trein 60123 legt hij vast op de gevoelige plaat. En het resultaat mag er zijn! Bijna iets om in een museum op te hangen. Of zullen we zeggen: 'neer te zetten'. Op zaterdagmiddag 28 januari 2012 arriveerde de 2225 namelijk (onder treinnummer 92616) rond de klok van half drie in het Utrechtse Maliebaanmuseum. Gedurende een aantal maanden zal ze daar als publiekstrekker acte de présence geven!

 

Zoals al gezegd gold het terrein van TATA-Steel in Velsen (Beverwijk) als depot voor de Stichting Museum Materieel Railion. Begin 2012 werd dit tijdperk definitief afgesloten en is het depot van de Stoom Stichting Nederland in het vervolg de nieuwe thuishaven. Deze film (34 minuten) van Cor Heiligers geeft een impressie weer van onze laatste werkdag in het Noord-Hollandse en de overbrenging van het materieel naar de Waalhaven...

28 januari 2012

 

Loc 2225 van SMMR naar Spoorwegmuseum!

 

Foto (Twan Klein): Doorkomst van SMMR-loc 2225 te Rotterdam Lombardijen op 28 januari 2012. De rijcontroler is op dat moment in handen van machinist Wim Berndsen.

 

 

Foto (Jeroen de Rijke): Vanaf Rotterdam rijdt ook Jeroen de Rijke mee op de 2225, die vervolgens via Driebergen naar de Maliebaan in Utrecht gebracht wordt. Op de foto zien we de binnenkomst op spoor 13 te Rotterdam CS.

 

 

Foto (Jeroen de Rijke): Netjes op tijd arriveren ze bij het museum, waar helpende handen klaar staan om onze locomotief naar haar plekje in het museum dirigeren. De rangeerwerkzaamheden vinden plaats in aanwezigheid van de bezoekers. Zij krijgen daarmee (onverwacht?) waar voor hun geld...

 

Klik op deze regel voor het zien van de video...

 

 

Foto (Jeroen de Rijke): Geflankeerd door een glimmend Pullman-rijtuig en een legendarische e-loc 1100 kan de diesel van SMMR vervolgens afkoelen en even bijkomen van het buitenleven...

 

 

Foto boven (Lourens Meijer) Loc 2225 in het Spoorwegmuseum op 31-01-2012. De lak is hier nog een beetje onder de indruk van het verblijven in weer en wind, maar op 1 februari 2012 is reeds een begin gemaakt met poetsen...

 

11 februari 2012

 

Foto's onder (2x Jeroen de Rijke): In de nostalgisch aandoende omgeving van het Spoorwegmuseum gaat het poetsen van de 2225 daarna gestaag verder. Op zaterdag 11 februari 2012 werd er door een vierkoppige ploeg opnieuw stukje glans aan de machine toegevoegd... Of poetsen ook in dit geval 'vrouwenwerk' is? Oordeel zelf!

 

 

 

 

Alsof de tijd heeft stilgestaan, belanden de 2278 (naast de 1608) en 2368 (ex-2296) voorlopig op de Waalhaven. Terwijl ze daar veilig achter de hekken van de firma Shunter staan, werden ze door Rob van der Pols op 11 februari 2012 even 'gekiekt'. Een poetsbeurt zit er hier helaas niet in...

 

2 mei 2012

Op 3 mei 2012 verliet SMMR-locomotief 2225 het Spoorwegmuseum aan de Utrechtse Maliebaan. Onder verantwoordelijkheid van de machinisten Wim Berndsen en Boyd Suk reed zij linea recta naar de losweg in het Brabantse Acht in verband met het ophalen van een overcomplete partij NS-verf (hebben we wat te doen...). Daarvandaan koos onze glimmende roodbruine combinatie de richting van de Rotterdamse Waalhaven, alwaar bij de firma Shunter de periodieke ATB-controlemeting zal worden uitgevoerd. Ondanks de ingelaste rustpauze startte de loc vlot en de reis verliep, ondanks 'wat rottigheid' met het seinstelsel als gevolg van blikseminslag, prima. Zoals de traditie dat wil werden er ook op deze dag weer wat foto's geschoten...

Foto's Olaf Ronteltap (3x).

17 mei 2012

Mede naar aanleiding van een aantal eerder geplaatste foto’s van de 2225 op 'Feijenoordse meesters', fietste Ben van Wevering op 17 mei 2012 naar de Rotterdamse Waalhaven. Zijn ijver werd beloond, want ter plaatse aangekomen bleek dat de 2225 nog altijd bij Shunter verbleef. In een decoratief decor van kleuren, waar menig bloemist jaloers op zou zijn, poseerde de glanzende machine tussen een aantal hedendaagse soortgenomen. Alsof op categorie uitgerangeerd, gaven ook de 2386 en de 2278 acte de présence. Dat waren tenminste nog eens ideale omstandigheden voor het maken van een mooie fotoreeks! Overigens komt onze 2225 binnenkort weer echt in actie. Met het oog op het machtig mooie 'Dordt in Stoom' (1, 2, en 3 juni 2012) zal de machine rond dit weekeind een aantal hand- en spandiensten voor SSN verrichten...

 

 

 

 

 

 

 

Foto's (6x) Ben van Wevering.

1, 2 en 4 juni 2012 (t.b.v. Dordt in Stoom)

Foto's boven (Olaf Ronteltap): Loc 2225 van SMMR te Emmerich op 2 juni 2012. Niet veel later vindt het vertrek, onder treinnummer 38100D, richting Dordrecht plaats. De ingelegde route loopt via de plaatsen Arnhem, Nijmegen, Den Bosch, Tilburg en Breda. De loc en 5 rijtuigen zullen deze keer tussen de 300 en 400 passagiers vervoeren.

Foto onder (Martijn Schurink): De naar Duitsland terugkerende avondtrein 38101D, net voorbij Dordrecht-Zuid op 02-06-2012.

Foto boven: Nogmaals trein 38101D in de omgeving van Dordrecht, maar nu even verderop gefotografeerd vanaf de Wieldrechtse Zeedijk...

 

 

Video ((Olaf Ronteltap): Op 2 juni 2012 werd de 2225 ingezet voor een Duits gezelschap (DGEG uit Bochum-Dahlhausen) dat een bezoekje ging brengen aan Dordt in Stoom. Met het overnemen van een trein in Emmerich begaf de loc zich sinds lange tijd weer eens een keer buiten de landsgrenzen.
In dit filmpje (dat staat op het eigen SMMR-account) zien we twee keer de grenspassage bij Babberich en ook een opname van het benodigde rangeerwerk in Emmerich.

 

Andere filmpjes die ik vond op You Tube zijn:

 

Deze, deze, deze en deze...

 

We kunnen terugkijken op een succesvolle rit, waarbij onze machine wederom uitstekend presteerde. Maandag 4 juni 2012 komt de 2225 voorlopig even voor de laatste keer in actie. Op deze dag aanvaardt zij de thuisreis naar het depot van de SSN in Rotterdam.

 

25 augustus 2012

Nadat onze 2225 in de nacht van 3 op 4 augustus 2012 beschikbaar was gesteld voor een aantal (stille) nachtelijke proefritten tussen Doetinchem en Zevenaar, vonden de geplande ritten ten behoeve van het festijn Doetinchem Stoomstad (op 25 en 26 augustus) helaas geen doorgang. Het bestuur van het Openbaar Vervoer Museum besloot het geplande stoomweekend af te blazen omdat het van ProRail geen toestemming kreeg om de festivaltreinen, die langer dan gebruikelijk zouden zijn, in te zetten. Zowel de SSN als de SMMR konden daarmee een flinke teleurstelling in de boeken optekenen. Het assentellersysteem van ProRail bleek tijdens de door ons gehouden proefritten geen raad met afwijkende treinlengtes te weten en het gevolg daarvan was dat eenmaal gepasseerde overwegen in de storing vielen.

Omdat een aantal SMMR-medewerkers nu met de handen in de zakken stonden, werd ter opvulling van het afgelaste weekeind nieuw werk verzonnen. Nuttig werk ook, want voor de komende inzet voor het weekeind van 15 en 16 september 2012, kon de 2225 wel wat nieuwe glans op de lak gebruiken. Op 25 augustus was het, tussen de buien door, zodoende poetsen geblazen. Onderstaand de foto's...

Foto (Rob van Agthoven): Olaf en Maarten nemen met de kitspuit de raamrubbers onder handen. Voor de rest geldt poetsen, poetsen en nog eens poetsen...

Foto (Rob van Agthoven): Tja, en als je dan nat bent van het zweet, is zo'n rangeerklusje voor SSN een aangename afwisseling...

Foto (Rob van Agthoven): Vooral wanneer je noodgedwongen moet 'niksen' omdat de kraan eerst de tender met kolen moet vullen... 1 september is het immers weer 'Terug naar Toen' bij de VSM!

Foto's (Rob van Agthoven): Maar goed, het in de was zetten van de lak moet daarna wel afgemaakt worden. Laatste loodjes...

Foto (Olaf Ronteltap): Aan het einde van de dag de loc weer op zijn plek gezet. Dat ziet er mooi uit!

15 en 16 september 2012, Stadskanaal onder stoom

Museumspoorlijn S.T.A.R. pakt in 2012 tijdens het weekeind van 15 en 16 september groots uit. Het twintig-jarig bestaan van deze enthousiaste club is dan ook niet niets. Vele oude locomotieven, machines, een stoomboot en modeltreinen worden met heel veel plezier naar het Groningse verhuisd. Kleine treintjes rijden daarna kleine rondjes in de grote rijtuigenloods bij het station van Stadskanaal, terwijl de grote treinen een intensieve dienstregeling op het gehele traject van Veendam naar Musselkanaal onderhouden. Dankzij het feit dat de Weergoden het evenement een lekker nazomers karakter mee weten te geven, 'stomen' de bezoekers in grote hoeveelheden toe. Ook loc 2225 van SMMR is van de partij; en niet geheel zonder reden. Op zaterdagochtend verlaat zij om 7:30 uur, samen met de 2278 en een (verblijfs)rijtuig van SSN, het depot aan de rand van het Kralingse bos in Rotterdam.

Loc 2278 zal hiermee voorlopig voor de laatste maal in een SMMR-transport meelopen. Aan het einde van het S.T.A.R.-weekeind zullen namelijk alleen de roodbruine diesel en het groene rijtuig huiswaarts keren. Voor de 2278 begint vanaf dat moment een nieuw leven in het noorden van het land...

Dat de beide diesels zich onderweg opnieuw van hun beste kant laten zien, laat zich raden...

En het liefst waren ze in één keer doorgereden. Dat gebeurde op twee keer wachten na ook bijna. Slechts in 't Harde en hier in Zuidbroek bestaat er een door de dienstregeling opgelegde pauze...

Er is dus niets dat deze korte ceremonie, die alles te maken heeft met de overdracht van de 2278, in de weg staat...

En zo is onze club ineens een locomotief armer, maar ook weer een machinist rijker. Jeroen de Rijke legt namelijk in dit weekeind zijn proefrit voor de DE2200 af, door onder meer een voor de S.T.A.R. bestemde tankwagon met water naar Musselkanaal te brengen...

Klik op deze regel voor de foto's van Jeroen...

Moe maar voldaan keerden we zo uiteindelijk huiswaarts. Vanuit Stadskanaal plezierden we nog eenmaal 'ons' publiek door tot aan Veendam mee te rijden in een 'reizigersslag', om even later in Waterhuizen nog even uit het open raam te zwaaien naar Riekje Buivenga. Daarna keerde de rust terug en overheerste het tevreden geronk van de Stork onder de huif.

In 't Harde maakten we kortstondig plaats voor een paar gele hardlopers, die onze 100 km/h niet hard genoeg vonden, om daarna op Utrecht Centraal uitgerekend op de gereserveerde plek van zo'n zelfde 'snelle jongen' onder de kap (spoor 4a) uit te komen. Hierboven zijn Boyd en Jeroen bezig met het laatste stukje van '4 in de rondte'. Op naar 'de Noord'! Terwijl de locbemanning zich na de aankomst ontfermt over de waterafscheiders en een snelle eindinspectie, laden anderen de bagage in de auto's. De vuilniszakken gaan in de container en we zoeken tot slot in de lichtbundels van de autokoplampen het hek waardoor we elk onze weg naar huis gaan. We kijken tevreden terug op een perfect verzorgd weekeind...

Meer foto's van Paul Smeets

Meer foto's van Cor de Rijke

S.T.A.R. bedankt!

19, 20 en 21 oktober 2012

Op vrijdag 19-, zaterdag 20- en zondag 21 oktober 2012 komt locomotief 2225 van SMMR op bezoek bij de Miljoenenlijn in Simpelveld, waar Z.L.S.M. een leuk trein-kinderevenement heeft georganiseerd.

Foto (John Schreurs): Op vrijdag 19 oktober 2012 is SMMR-loc 2225 onderweg voor een weekeindje Simpelveld, waar een optreden met onder andere 'Thomas de Trein' in het verschiet ligt. Hier de doorkomst te Nuth, vlak voor het slaan van de middagklok. De vertraging zou 65 minuten groot zijn geweest, vermeldde de fotograaf bij zijn inzending. Maar de schone schijn bedroog, want op het laatste moment werd de rit van Kijfhoek naar Limburg een uur later ingelegd. Met dank aan het geduld van de fotograaf derhalve! Voor de terugweg naar Rotterdam, op maandag 22 oktober 2012, waren tot aan het laatste moment geen rijtijden bekend. Plannen om de loc te spotten zouden zodoende weer een stukje ouderwetse doortastendheid vergen...

Na afloop van zijn donderdagse nachtdienst kon SMMR-machinist Ron Westerbeek nog even niet naar bed. Om alles gesmeerd te laten verlopen moest immer eerst de 2225 van het stoomdepot overgebracht worden naar de Kijfhoek voor het inslaan van voldoende brandstof. Een vers in dienst gekomen machinist zou zo zonder verder oponthoud aan de rit naar Limburg kunnen beginnen. De rit verliep voorspoedig en rond half twee arriveerde de 2225 in Kerkrade, waar een pilot van de Z.L.S.M. klaar stond om onze diesel op te vangen. Op naar een snelle bak koffie in Simpelveld, want we waren ingepland om kort daarna in Kerkrade het 600'tje af te lossen. Snorrend van plezier maakte onze 2225 daarop twee slagen...

Foto's (Ron Westerbeek): Twee slagen met een mooi historisch ogend geheel...

Foto (Ron Westerbeek): Het olijke locje 'Thomas', aan wie het evenement zijn naam ontleende...

Foto Ron Westerbeek: Voor alle betrokken medewerkers is het tijdens zo'n weekeind hard werken geblazen. Gelukkig boden de avonden na afloop gelegenheid om even lekker bij te komen. Het was ouderwets gezellig; ook al konden de Limburgers niet ontkomen aan een aantal typisch Westerse 'pesterijtjes'.

De eerste rit naar Kerkrade was op zaterdagochtend gereserveerd voor de 2225 van SMMR. Dat gaf andere stokers en machinisten wat extra armslag. Over de vertrektijd van kwart voor tien uit Simpelveld behoefde niemand zich zo zorgen te maken. Dat leek de achterliggende gedachte tenminste. Maar rond negen uur was er nog altijd niemand van SMMR te bekennen. Zoals de kleine SMMR-ploeg dat wel meer doet, hadden zij zich voor de overnachting teruggetrokken in een huisje op een naburige camping. Even snel waarschuwen behoorde dus niet tot de mogelijkheden. Ze zullen zich toch niet...? Een beetje reden om benauwd te zijn was er eigenlijk wel... Pas om kwart over negen waren ze quasi nonchalant verschenen. Tijd zat toch zeker? Starten, luchtpompen en rustig opwarmen tijdens het om-rangeren (met de rijcontroler niet verder dan standje 2). Zelfs een kopje koffie kon er nog gemakkelijk af. Uiteindelijk kwamen de door de 2225 getrokken rijtuigen precies op tijd in beweging. Dikke pret en opgeluchte gezichten bij de Z.L.S.M.-medewerkers!

Foto (Ron Westerbeek): Geen ATB en GSM-R betekent tegenwoordig een vervoertje over de weg. Ook Thomas moet hieraan na afloop geloven....

Foto (Ron Westerbeek): Opmerkelijk! Twee uur na het arriveren van de laatste rit op zondag, was alles netjes opgeruimd...

Technisch verliep de zaterdag op één kleinigheidje na goed. De elektrisch bediende compressor-afblaasklep zat al een tijdje niet helemaal lekker in zijn vel. Om deze in het gareel te houden was wat kunst en vliegwerk nodig. Goede raad was duur, maar in dit geval ook redelijk eenvoudig. Eén van de zandstrooikleppen werd zodoende verwisseld met het lijdend voorwerp. De zondag verliep daarop weer geheel vlekkenloos.

Foto's Ron Westerbeek): Klaar voor het vertrek op maandagochtend...

Maandag rond half elf was het weer tijd voor het aanvaarden van de thuisreis en om tien voor drie stond de 2225 opnieuw in het Rotterdamse depot. Het was in alle opzichten een geslaagd weekend, waaraan 5200 belangstellenden ongetwijfeld goede herinneringen overhouden. Opnieuw is de betrouwbaarheid van onze stichting bewezen...

8 december 2012

Foto (Robbie Bergsma): Winterritten met de 2225? Alleen als 'ie ijs- en ijskoud is...

Vanwege lichte griepverschijnselen bij loc 01 1075 van SSN en omdat het bij kopmaken nu eenmaal goede diensten bewijst, mocht de 2225 op 8 december 2012 achterop mee met de Kerstrit van de SSN naar Maastricht en Valkenburg. Op de terugweg passeerde de trein met twee hard werkende machines een inmiddels ijzig koud geworden Eindhoven Beukenlaan. Zoals het hoort mooi op tijd. De flink stomende 01 krijgt een zichtbaar duwtje in de rug van onze bruine diesel. Olaf Ronteltap schoot er een sfeervol filmpje van dat te zien is op ons YouTube-account ...

20 december 2012

Wat doe je wanneer een NSR-machinist voor de Blokkendoos van het Spoorwegmuseum niet voorhanden is, en je evenmin de directe beschikking hebt over een 6400'n van DB Schenker? Precies! In dat geval hoop je vurig op een onverwacht stukje hulpvaardigheid uit onverwachte hoek. Zo kon het gebeuren dat SMMR-locomotief 2225 ineens op Leidschendam verscheen in verband met het overbrengen van drie Blokkendoosrijtuigen naar het Limburgse Blerick. Na de gebruikelijke checks en een ietwat moeizame koude start kwam onze diesel zonder morren weer eens tot leven...

Eerst naar de Kijfhoek voor 1600 liter verse limonade (diesel dus) en daarna zonder vertragingen door naar Leidschendam. De begeleider stond al te wachten en op spoor 2 troffen wij de Blokkendoos van het NSM aan. Geheel op verse draaistellen en met een geslaagde onderhoudsbeurt op zak stond deze er al helemaal klaar voor. Hoewel wij natuurlijk de tractie verzorgden stond het gevaarte uit 1927 wèl tegen de draad i.v.m. verwarming en verlichting aan boord. Een deel van de aanwezigen zat er zo in ieder geval warmpjes bij op weg naar Blerick.

Aanhaken, remproef nemen en wegwezen dan maar! Van de geplande route, via Hollands Spoor richting Breda en Eindhoven, kwam overigens niet veel terecht. Op last van de 'Netwerk' sloegen we vlak voor Rotterdam linksaf. Excuses aan de klaarstaande fotografen derhalve! Voor straf stellen we het even met onze eigen foto's.

Foto's (6x Jeroen de Rijke): Boyd en Jeroen brengen op 20-12-2012 de NSM-Blokkendoos over van Leidschendam naar Blerick.

Ritten en activiteiten in 2013

Terug naar de inhoudsopgave