Railion, hoofdsponsor van dit project. Stichting Museum Materieel Railion Railion, hoofdsponsor van dit project.
 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Jubileumrit SMMR (12,5 jaar)

1 september 2013

Na een intensieve periode van voorbereiding, werd op zaterdag 31 augustus 2013 op Rtng onze jubileumexpresse met hulp van de SSN in gereedheid gebracht. Ook werd, om elke verrassing uit te sluiten, de 2225 alvast technisch nagezien. Voor de zondag was het op deze wijze dus nog een kwestie van aanslingeren en luchtpompen en remproef nemen... Met een tijdstip van 6:45 uur ving de dag al vroeg genoeg aan. Alleen een aantal medewerkers van de catering zouden eerder uit de veren zijn. Zonder koffie rijden er immers geen treinen!

Zo van lieverlee kwamen de genodigden, die op de Noord in zouden stappen, bij het depot aan. Na het instappen werd netjes en volgens het tijdsschema naar spoor 103 gerangeerd om vervolgens richting Schagen te vertrekken. Hier en daar voegden zich tijdens de ingelaste stationnementen nog wat instappers aan het gezelschap toe, zodat we onze speciale gast van die dag (onze voorzitter Wim Berndsen!) een overweldigend welkom konden bezorgen. Hij wist overigens helemaal van niets (de reden om deze rit stil te houden!) en was door zijn echtgenote onder valse voorwendselen naar het station van Schagen gelokt!

Op de minuut liepen wij Schagen binnen, waar Willem, vergezeld van zijn vrouw, zoon en schoondochter al stond te wachten. De verrassing voor Wim was zeer geslaagd, hetgeen ook wel te zien valt aan de 'lachebekjes' op de onderstaande foto's.

Na Schagen begeven we ons op weg naar Ede-Wageningen, waar we voor planner Jan Munneke een soortgelijke verassing in petto hebben. Het omrijden van de 2225 is niet aan de orde. BD Schenker heeft ons namelijk voorzien van de rood gehuisstijlde 1615. We kunnen zo alle spoorse kanten op en alles bij elkaar weten we zo te bewijzen dat dit soort feestjes tussen de rails anno 2013 nog wel degelijk tot de mogelijkheden behoren. Zolang je in je pad blijft en niemand in de weg zit, kan er een hoop.

De dag kende slechts een enkel 'verbeterpuntje'. In Utrecht liepen we onaangekondigd langs een ander perron (spoor 7 in plaats van -5). De vrouw van onze Rik miste daardoor geheel buiten haar schuld de trein. Dat doen we de volgende keer anders Claudia!

Nadat op de terugreis iedereen weer netjes op zijn/haar plek is afgezet, aanvaarden we met onze 2225 de thuisreis. Van de 10 minuten vertraging die we bij het vertrek uit Tilburg hebben opgelopen, werken we er 17 weg. Al met al arriveerden de loc en haar gevolg met een stand van '+ 7' op de Noord. De 14 uur durende jubileumrit komt hiermee tot een einde.

Tijdens de rondrit op 1 september 2013 worden we ook nog een aantal keren op video vastgelegd door iemand in (of misschien beter uit) Bunnik. Uit het totale filmpje blijkt overigens dat er in de maand september op het gebied van museummaterieel wel meer te beleven is geweest. Achtereenvolgens zien we onze 2225 met SSN-rijtuigen en de DBS 1615, de DE3 en treinstel 27 van het NSM op 3 september te Utrecht (op weg naar Amersfoort) en de op 14 september 2013 in Bunnik voorbijstomende loc 01 1075 van de SSN, die op dat moment bezig is met een retourtje Bochum-Dahlhausen.

Meer foto's...

Terug naar de inhoudsopgave