Railion, hoofdsponsor van dit project.

Stichting Museum Materieel Railion

Railion, hoofdsponsor van dit project.

 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Ritten en activiteiten 2014 (vervolg 2)

20 en 21 september 2014, 'Stadskanaal onder stoom'

(Foto's Jeroen de Rijke, Renze Krol en Paul Smeets)

In het weekeind  van 20 en 21 september 2014 kon het publiek weer genieten van al het moois van 'Stadskanaal onder stoom'. Dat de 2225 daarbij present was, mag duidelijk zijn. Als vanouds voltrok het evenement zich in een heerlijk ontspannen sfeer. Elke individuele vrijwilliger leverde daaraan zijn of haar bijdrage. Het fantastische weer (een hevige stortbui uitgezonderd) voegde veel toe in de vorm van uitstekende fotomomenten. Het beeld dat de mist op zaterdagmorgen met zich meebracht was zowel onheilspellend als betoverend.

Foto (Jeroen de Rijke): Een betoverend mooie ochtendnevel...

Afgezien van dit alles vormde de exploitatie met àl het verschillende materieel, de exhaust slagen van de tot in de puntjes verzorgde stoomlocs, zwoele wind door de haren van de bezoekers, de zware tonen van langzaam draaiende dieselmotoren en de prachtige verscheidenheid aan kleuren die de schildering van oud spoorweg materieel kenmerkt, overigens al een garantie voor een geslaagd weekeind! Voor het gemak zwijgen we dan nog maar even over de enorme kracht die in die oude machines schuilgaat!

Foto (Renze Krol): Optrekkende mist onthult het tot in de puntjes verzorgd materieel...

Net als dit voor de andere deelnemers het geval was, begonnen de voorbereidingen ook voor de mannen van SMMR en SSN al ver voor het weekeind. Op de vroege vrijdagochtend van 19 september werd op Rotterdam Noord de laatste hand gelegd aan ons gezamenlijk 'vertrek' naar het noorden. Met de 2225 voorop (gevolgd door een wagon met kolen voor de terugreis en een viertal SSN-rijtuigen) en de 65018 aanmoedigend achterop, werd afscheid genomen van de vertrouwde thuishaven.

Foto (Jeroen de Rijke): Vrijdag 19 september 2014, Rotterdam Alexander in dichte mist...

Dat ook een prima onderhouden locomotief wel eens problemen kent, bleek al direct bij het aanzetten met de 2225. Het ten onrechte en doorlopend aanspreken van de slipbeveiliging maakte dat Ron over geen enkel vermogen beschikte. Het was in eerste instantie dus aan de locbemanning van de '65' om het geheel een 'zetje' richting Gouda te geven. Aanvang dienst betekende aldus voor ons een spreekverbinding, twee ogen op de baan en twee in de apparatenkast teneinde het probleem op te sporen. De storingsgids bood geen enkele hulp. Er was dan wel een slipindicatie, maar geen bijbehorend doorslaan van de assen. Nu weet iedere machinist met 2200-ervaring dat vocht en kou met een DE2200 vreemde dingen kan doen...

Foto (Jeroen de Rijke) 'Wie niet sterk is, moet slim zijn...

Na enig onderling overleg 'onderstopte' de SMMR-crew het SP-sliprelais, waarna de duwende stoomtractie haar ondersteunende activiteiten kon beëindigen. De ontstane vertraging (8 minuten) leverde op dat we te Oudewater opzij genomen werden; hetgeen voor Jeroen een mooie gelegenheid vormde om de contacten van enkele relais stevig (lees droog) op te poetsen. Zonder problemen reden we daarna volgens dienstregeling door naar Amersfoort.

Foto's boven (2x Jeroen de Rijke): Met vol vermogen richting Amersfoort...

Foto's onder (4x Jeroen de Rijke): Het innemen van water en dieselolie wordt gecombineerd met het wisselen van personeel...

Eenmaal in Amersfoort zouden beide loc's worden afgekoppeld om met hulp van de Brandweer water voor de '65' in te nemen en de 2225 af te tanken. Boyd zou daarbij helpen, maar moest door een stremming verstek laten gaan (pech voor Ron!). Na het geplande oponthoud was het de beurt aan Gerrit en Paul om verder naar Stadskanaal te rijden. Maar liefst met anderhalf uur voorsprong! Op een defecte stuurstroomzekering bij 't Harde en een enkele melding van (te) warm koelwater na verliep de rit probleemloos. Op station Veendam droeg Gerrit de dieseltechniek aan Paul en Jeroen over. Niet veel later zou een warm onthaal in Stadskanaal volgen, gevolgd door het noodzakelijke rangeerwerk, een lekkere pizza en een zacht bed in de speciaal gereserveerde blokhut.

Foto's boven (2x Paul Smeets): Na de aankomst in Stadskanaal worden eerst de nodige rangeerklussen verricht...

Foto's onder (3x Renze Krol): Een koud, grijs en mistig begin van het evenement...

Zoals reeds gezegd begon de zaterdag koud, grijs en mistig. Gepland was dat we met de 2225, 'in sandwich met 3 rijtuigen', en de 2278 naar Veendam zouden pendelen. Daarbij was een multipleschakeling prachtig geweest, ware het niet dat het ontbreken van een doorgaande stuurstroomkabel roet in het eten gooide. Gelukkig stonden de loc's allebei met de 'platte kant' voorop. We hadden zo tenminste nog een beetje zicht op de overwegen. De retourrit werd door de Weergoden aangegrepen om het zonnetje door te laten breken. Toen Willem na aankomst van de eerste slag arriveerde, was er letterlijk geen vuiltje meer aan de lucht...

 

 

Foto boven (Renze Krol): Een waterig zonnetje in Stadskanaal begint de mist te doorbreken...


Foto onder (Jeroen de Rijke): Uitzicht vanaf loc 2225 op de terugweg vanuit Veendam...

 

 

Met het stijgen van de zon verschenen ook steeds meer bezoekers. Na de tweede slag Stadskanaal-Veendam begroetten we Kyan en een nieuwe 25 Ampère stuurstroomzekering. Ter verhindering van ongewenste bacteriegroei in de brandstoftank overhandigde hij ons eveneens een can met daartoe bestemde vloeistof. Een beetje hongerig van alle inspanningen lieten we ons daarna zo'n befaamd broodje hamburger uit de restauratie van Stadskanaal smaken. Vervolgens reden we de derde slag, die overigens eindigde in een ware stortbui met hagel en wateroverlast. In Stadskanaal aangekomen bleek hoe wij klanten aan ons weten te binden. Zowat niemand wilde van boord (totdat het droog was).

 

 

Foto's boven (2x Jeroen de Rijke): Met bakken tegelijk stortte de regen neer...

 

Foto onder (Renze Krol): De 'Rode duivel' van de Stichting DEIII...

 

Hoewel zondag's voor SMMR hetzelfde programma op de rol stond, reed de Plan-U van de Stichting DEIII onze laatste slag. Met de 2225 konden wij zo weer de laatste stoomslag voor de 65108 opvangen, opdat deze alvast klaargemaakt kon worden voor de terugreis. Als gevolg van een onwillige tripleklep kwamen de allerlaatste ritten vanuit Stadskanaal wat op het schema achter te liggen. Het publiek leek daar geenszins mee te zitten (hoe lang kun je lol hebben voor je geld!). Daarentegen voelden de dieseljongens wèl een stukje spijt, want de laatste kans om de 2225 en de 2278 tijdens dit mooie weekend in multipleschakeling te laten rijden was inmiddels verkeken.

Foto (Paul Smeets): De opengedraaide brug nabij de Molenstreek vormde de laatste hindernis bij het verlaten van de museumlijn...

De laatste rit naar Veendam werd gereden door de 2225. Het locpersoneel zette alles op alles om seconde voor seconde de vertraging weg te rijden. De hard werkende Stork Superior produceerde daarbij een dikke rookpluim, hetgeen opnieuw tot groot genoegen van de aanwezige reizigers was. Ondanks de vertraging werd die laatste rit dus eveneens onvergetelijk. Ze vormde een spectaculair einde van een geslaagd weekend!

Moe maar voldaan kon iedereen naar huis. Boyd en Paul zouden als laatste SMMR-medewerkers hun diensten bewijzen bij de terugreis naar 'De Noord'.

Meer foto's van Jeroen...    Meer foto's van Renze...    Meer foto's van Paul...

4 oktober 2014, Open dag in Leidschendam

(Foto's Jeroen de Rijke)

Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Onderhoudsbedrijf Leidschendam, werd er op zaterdag 4 oktober 2014 door NedTrain een succesvolle open dag georganiseerd. De werkplaats in Leidschendam was destijds de eerste die zich met onderhoud aan elektrisch materieel bezig hield. De materieelshow omvatte zowel historisch- als nieuw materieel. Ook onze 2225 maakte deel uit van de tentoonstelling. Het publiek nam nieuwsgierig een kijkje in de cabine. Ron en Jeroen hadden het er weer druk mee...

 

SMMR in korte tijd voor tweede keer bestolen!

 

Voor de tweede keer in een half jaar tijd wordt de Stichting Museum Materieel Railion geconfronteerd met inbraak in de cabine van de 2225. Werden eerder een rijrichtingkruk, met ingeslagen nummer '2225', en een schildje van de apparatenkast ontvreemd, op maandag 22 december 2014 moest onze locbemanning tot haar grote ongenoegen vaststellen dat alle meldlampen uit stuurstand 2 waren verdwenen.
Het ontvreemde schildje met daarop de tekst 'Grootste snelheid 100 km per uur' is overigens niet origineel, maar vervaardigd van kunststof. Het vertegenwoordigt daarom geen enkele waarde, wat echter niet wegneemt dat het vervaardiging ervan een stuk intensieve huisvlijt van één onzer medewerkers is geweest.

 

 

 

Voor de nu verdwenen meldlamp-armaturen geldt helaas een ander verhaal. Ze zijn in hoge mate bepalend voor het aanzien van de cabine en ook nog eens niet zomaar even te vervangen. De SMMR is hierdoor ernstig gedupeerd!

Zowel het bestuur van de SMMR, als de juridische eigenaresse van de 2225 (DB Schenker Rail Nederland) nemen de zaak hoog op. Een niet complete museumlocomotief is immers niet inzetbaar. Er was en is ons daarom alles aan gelegen om de dader(s) te achterhalen. Helaas is dit tot op de dag van vandaag niet gelukt. Wel ontvangen we van verschillende kanten de ontbrekende onderdelen. De Rotterdamse machinist Ed van Hengel willen wij daarbij nadrukkelijk bedanken voor het schenken van een origineel snelheidsschildje van brons!

Eventuele tips over de gepleegde vergrijpen blijven van harte welkom...

 

Dubbele pech!

 

Wat de afscheidsrit van Boyd had moeten worden eindigde op 22 december 2014 in een dag waarop sommigen liever in hun bed hadden blijven liggen. Na eerst geconfronteerd te zijn met de hierboven genoemde diefstal, blijkt de 2225, met een rit naar de Amsterdamse Westhaven voor de boeg, weer de oude 'slip'kuren te vertonen. Pas nadat Ron de motoren 3 en 4 buiten dienst heeft gezet, kan er met 120 minuten vertraging vanaf Kijfhoek vertrokken worden. Vocht? Hoe dan ook worden de motoren, na tot aan Rotterdam te hebben 'drooggedraaid', later weer in dienst gezet. De techniek gedraagt zich daarna ogenschijnlijk voorbeeldig. Dus toch condens waarschijnlijk...

Maar ter hoogte van Oudewater dient de slipmelding zich toch weer aan (nog geen seconde) en eenmaal voorbij Harmelen-aansluiting gaat het vervolgens echt fout. Na weer een slipmelding (nu een langdurige) klinkt er en een harde knal, met de nodige rookontwikkeling, onder de cabine.

 

 

Daarop volgend onderzoek wijst uit dat motor 4 zichzelf heeft opgeblazen en ook nog eens vlam heeft gevat. De ontstane brand dooft gelukkig vanzelf, maar de isolatie van de tractiemotor is wel naar buiten gekomen (het bekende vogelnestje), en de komst van een hulploc is gewenst. Deze sleept de 2225 tenslotte via Breukelen naar Maarsen, waar de machine noodgedwongen de Kerstdagen door zal moeten brengen. We zullen zo snel mogelijk vast moeten stellen of de loc nog over het spoor naar de Waalhaven gesleept kan worden en hoe we ons reservedraaistel vanuit Beverwijk op transport naar Shunter krijgen. Intussen staan we natuurlijk doodsangsten uit of onverlaten de 2225 op het kopspoortje nabij Maarsen wel met rust zullen laten...

Voordat het herstel van de 2225 kan plaatsvinden, zal het eerste kwartaal van 2015 zeker verstreken zijn. Het eerder gereviseerde reservedraaistel zal behalve het transport ook een aantal controles moeten ondergaan, waarvoor dank aan Kyan Gieling van Shunter.

Ritten en activiteiten in 2015


Terug

 

Terug naar de inhoudsopgave