Railion, hoofdsponsor van dit project.

Stichting Museum Materieel Railion

Railion, hoofdsponsor van dit project.

 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Ritten en activiteiten 2014 (vervolg 1)

Zaterdag, 1 februari, overslag dieselmotor voor de S.T.A.R.

 

(Foto's Pim de Rijke)

 

Een beetje verbaasd waren we wel... Geheel in stijl verscheen in de ochtend van 1 februari 2014 een mooi gerestaureerde, 275 paardenkracht sterke, Scania LS110 met dieplader. Met het geboortejaar 1971 een respectabele verschijning die prima paste bij een oude Stork-motor. Eindelijk kan zo begonnen worden aan een veel te lang uitgesteld karwei, ook al moet Kyan helaas weg vanwege een oproep. In België heeft zich een aanrijding met een auto voorgedaan en het is aan Kyan om op locatie de betrokken 6400 te inspecteren. Tja, het werk gaat nu eenmaal voor het meisje. Gelukkig maar dat we bij Shunter het goede vertrouwen genieten zoals dat vroeger ook bij NedTrain Tilburg (en Feijenoord) het geval was.Na een bakkie en het over en weer voorstellen aan de mannen uit het verre noorden, gaan we aan de slag. Gerrit op de heftruck, voor de voorbereidende werkzaamheden. Ron met het kastje op zijn buik als een geroutineerde kraanmachinist. Leuk om de bovenloopkraan weer eens te bedienen! Alles verloopt voorspoedig. De inmiddels achteruitgestoken oplegger kan zonder slag of stoot de Stork in ontvangst nemen. We klokken dat moment overigens op 11:00 uur.

Gerrit heeft in de tussentijd de wagens op de juiste plek gerangeerd, zodat de voor S.T.A.R. bestemde onderdelen gelost kunnen worden. Op dat moment arriveren ook Jeroen en Pim (gelukkig met camera), zodat de laatste loodjes onder invloed van vereende krachten wat lichter van gewicht worden. Aldus verlaat de mooie Scania-combinatie, beladen met motor en restdelen, rond de klok van 13:00 uur het terrein.

 

 

Terwijl de jongens van de S.T.A.R. zich weer naar het noorden begeven, lassen wij tijd in voor een bammetje en een bakkie. Daarna schuiven we de laatste pallets en kratten met onderdelen in onze 'motor-Hbis'. Daarvan kunnen de deuren vervolgens om 14:30 uur dicht. Na de boel opgeruimd te hebben en de werkplaats van Shunter te hebben afgesloten, keert iedereen voldaan naar Huis. Eindelijk is de aan Shunter beloofde Hbis leeg!

 

 

 

Een week later staat het uitwendig reinigen van de luchtketels (ten behoeve van de keuring) op het programma. 't Wordt nog aanpoten, want de eerste ritten voor het komend jaar zijn alweer vastgelegd.

 

Zaterdag 22 maart 2014

 

 

Foto (Paul van Duin): De immer prachtige 2225 op het terrein van Shunter op dinsdagavond 18 februari 2014. In een prettig verlichte omgeving en in gezelschap van een nieuw bestickerde RRF 4402 (ex-1609) en de wat minder frivool aangeklede 1611. Was dat daar door het hek even verlekkerd door de lens kijken!
 

Na een maand van rust ontvangen we op 19 maart goed nieuws. Alle reservoirs zijn voor 10 jaar goedgekeurd! De agenda's verschijnen aldus weer naast elkaar op tafel en na het nodige schuiven met diensten en afspraken zullen we elkaar op de eerstkomende zaterdag bij Shunter treffen. Gedreven door het besef dat tijd niet op zich laat wachten, overtreffen de 'sleutelaars' zichzelf met hun opkomst. Van de aanvankelijke 3 SMMR-leden groeit de club al snel uit tot een omvang van vijf- en zelfs acht enthousiastelingen op de afgesproken zaterdag.

 

 

De inhoud van het verlossende mailtje van Shunter...

 

Ron, Kyan, vader en zoons De Rijke, Wim en later ook nog vriend Cor en Boyd gingen meteen stevig aan de slag. Kyan, Cor, Pim en Jeroen zijn op de goedgekeurde reservoirs gedoken en de rest heeft zich beziggehouden met de pakkingen van de DM en een koolborstel van motor 3; die bij inspectie wel zijn beste tijd gehad bleek te hebben. Dat demonteren gemakkelijker is dan wederopbouw bleek overigens. Het eerste hoofdreservoir stribbelde (om het maar even een naam te geven) stevig tegen! Oefening baart echter kunst. Zodoende verdwenen het 2e hoofd reservoir, de beide remreservoirs en alle aftapkranen in hoog tempo onder de loc. In de tussentijd zagen we ook nog eens kans om een groot deel van de carterpakkingen te vervangen. Voor de volgende klusdag zullen er zelfs nieuwe bijgemaakt moeten worden. Het terugplaatsen van de reservoirs onder de cabinevloer en het laten stellen van de kleppen staan gepland voor de volgende sessies. Al met al helemaal geen slecht resultaat!

Voordat de 2225 weer de baan opgaat, worden in ieder geval nog wel alle verplichte veiligheidsprotocollen uitgevoerd. Zaken als ATB en remwerking worden door onze formele toezichthouder terecht als uiterst belangrijk bestempeld!

 

Dordt in Stoom 2014

 

(Foto's Jeroen de Rijke, Rob van der Rest, Marco Hofman en Paul van Duin)

 

 

Foto's Marco Hofman: De 2225 wordt in de ochtendgloren van 24 mei 2014 op het depot van de SSN geïnspecteerd en tot leven gewekt...

 

In het weekeind van 23, 24 en 25 mei 2014 stond de historische stad Dordrecht opnieuw in het teken van het evenement 'Dordt in Stoom'. Net als tijdens eerdere edities verzorgde de Stoom Stichting Nederland een deel van de activiteiten. De Stichting Museum Materieel Railion werd daarbij, net als in 2012, eveneens betrokken. Vanaf grensstation Emmerich zouden we op zaterdag weer netjes een in Rheingold-rijtuigen gezeten gezelschap op het station van Dordrecht afzetten, om later op de dag samen met de 65 018 de pendelslagen Dordrecht - 'De Staart' over te nemen van de 01 1075.  Deze laatste zou dan de Rheingold weer terugbrengen naar Emmerich. De 65 018 zou de hele dag 'pendelen' tussen Dordrecht en industrieterrein 'De Staart'.

 


 

Foto boven Rob van der Rest: In de donkere ochtend van zaterdag 24 mei passeren de eerste spoorwegvoertuigen onder het treinnummer 38300 Rotterdam Lombardijen. Bij de doorkomst loopt de SSN 65 018 voorop. Voorzien van sluitseinen bevindt zich achterop de 01 1075...

 

Foto's onder Jeroen de Rijke: Voor de 2225 was vanaf Rotterdam Noord Goederen de eerste rijweg tegen het zonnetje in ingesteld. Kort na het vertrek ontmoeten we zodoende al snel de autosloperijen nabij Rotterdam Alexander. De opname rechts laat een klein moment van rust op het in Duitsland gelegen eindstation zien...

 

 

Voor het eerst werd op een reizigerstrein bemanning van SMMR ingezet als treinpersoneel. Gebrek aan mankracht binnen SSN maakte dat onze Jeroen op zaterdag dienst deed als vertrekassistent. Dat betekende in dit geval meedraaien met de Rheingold-crew en dus geen uitslaperij. Achteraf schrijft hij daarover:

 

'Om half 6 kwam ik aan op het SSN-depot, Wim, de vroege-dienst-machinist, was al iets eerder aanwezig. Onder het genot van een bak koffie heb ik de DC uitgevoegd en de 25 tot leven gewekt, terwijl Wim de route naar Rtng vrijmaakte van hekken en stop-ontspoorblokken. Precies op tijd zetten wij koers richting Emmerich om daar de Rheingold op te halen. Een uurtje na aankomst kwam de Rheingold binnen en werd de e-loc verwisseld met onze diesel...

 

 

Foto's Jeroen de Rijke: Terwijl een aantal passagiers zich zichtbaar vermaken, wordt de elektrische locomotief van 'Centralbahn' verruild voor onze diesel...

 

 In mijn beste steenkolendeutsch maakte ik daarna afspraken met de Zugführer en zetten wij het vertrekproces in gang. De verwachtte centrale deursluiting bleek niet aanwezig te zijn, dus we hebben steeds alle deuren langsgelopen en handmatig gesloten. Eigenlijk ging dit prima, het publiek bleef netjes binnen/buiten. Wim heeft ons vervolgens, en uiteraard op tijd, naar Dordrecht gereden. Onderweg (lang leve het mooie weer) zijn we regelmatig op de foto gezet.

 

 

Foto Paul van Duin: SMMR 2225 met zeven 'Rheingold-bakken' op de kiek te Moordrecht Aansluiting op weg naar Dordrecht. Het deed velen trouwens goed om de loc weer buiten het Shunter hek aan het werk te zien..

 

 

Foto boven Rob van der Rest: Zoals al geschreven stond de 2225 op 24 mei 2014 als trekkracht voor trein 38120 (Emmerich-Dordrecht Industrie). Ze zien de doorkomst op Rotterdam Lombardijen...


Foto onder Jeroen de Rijke: Als conducteur heb je zo af en toe je handen vrij voor het maken van een plaatje. '
Meine Damen und Herren. Im Moment sind wir nähern uns Endziel Dordrecht. Wir wünschen Ihnen einen angenehmen Aufenthalt. Hinweis nehmen Sie bitte Ihr Eigentum mit.'... of zoiets!

 


 

Na aankomst in Dordrecht en het leegmaken van de trein zouden wij doorrijden naar de staart om daar later op de dag te wisselen met de 01 van SSN. Vlak voor vertrek kregen wij echter al de melding dat de 01 defect was geraakt! Eén van de loodnagels in de ketel was door slijtage gaan lekken. Uitwisseling zou dus direct plaats gaan vinden en samen met de 65 heeft de 2225 zo twee slagen met de pendeltrein gemaakt. Na het nodige wikken en wegen werd besloten dat het onverstandig was om de 01 naar Emmerich te sturen.

 

 

 

Foto's boven Jeroen de Rijke: Industriegebied 'De Staart' roept bij spoorlui niet alleen herinneringen op aan 'Dordt in Stoom'. Des te leuker is het om deze foto's hier te laten zien. Aan publieke belangstelling is geen gebrek...

 

Foto's onder Jeroen de Rijke / Rob van der Rest: Aldus werden voor de terugweg naar Dordrecht de 01 1075 en de 2225 achter elkaar voor de rijtuigen geformeerd. Vanuit Dordrecht zouden we samen naar Rotterdam Noord vertrekken. Voor de 01 is dit even een enkeltje depot. De 2225 zou daarvandaan de taken overnemen. Op de onderste foto passeert de Rheingold als trein 38121 de perrons van Rotterdam-Zuid...

 

 

 

Na het optrommelen van een 6400 van de Kijfhoek voor de pendeltrein werden de 01 en de 25 samen voor de Rheingold geplaatst om daarna met Gerrit aan de rijcontroller koers te zetten naar Rotterdam Noord Goederen. Daar hebben we met pijn in het hart de 01 achtergelaten om vervolgens door te rijden naar Emmerich. Gelukkig viel de teleurstelling in Dordrecht nog enigszins mee. Daar was men immers ruim in de gelegenheid geweest om naar hartenlust foto's te maken. Belangstellenden onderweg werden begrijpelijkerwijs geconfronteerd met een onverwachte verrassing... Een dubbele eigenlijk, want door het ongeplande oponthoud op Rtng hadden we ook nog eens een 20 minuten vertraging opgelopen. Dat laatste maakte voor ons Duitse gezelschap overigens minder uit. Zij waren dusdanig druk met hun 3-gangen-diner met bier dat zelfs de afwezigheid van de 01 snel vergeten leek.

 

 

Foto boven en onder Jeroen de Rijke: In Emmerich verliep het omspannen vlot. De al wachtende e-loc stond in mum van tijd voor de rijtuigen en het vertrek verliep nagenoeg op tijd.

 

 

Volgens plan kon de roodbruine diesel daarna terug naar het depot aan de rand van het Kralingse bos. Daar bleek, na ons arriveren om middernacht, dat het onfortuinlijke defect in de vuurkist van de 01 intussen verholpen was. Hulde aan de technici van SSN, want voor het werken in de nog snikhete stookruimte, was een ploegendienst nodig geweest. Hoe dan ook kon de SSN de volgende dag weer volledig onder stoom haar geplande inzet waarmaken. Eind goed, al goed!'

 

Iedereen bedankt voor de enthousiaste- en volhardende inzet!

 

Meer foto's van deze happening.

 

29 mei t/m/ 1 juni 2014

Terug naar het verleden bij SGB

 

(Foto's Jeroen de Rijke, Pim de Rijke, Rob van der Rest en Marco Verzijl)

 

 

SGB blikte met het evenement 'Sporen naar het verleden' terug naar het kleurrijke verleden van 175 spoor. Locomotieven waren vroeger namelijk veel kleurrijker dan we vaak denken. Materieel, dat vanaf Hemelvaartsdag 2014, gedurende vier dagen de collectie van de Stoomtram Goes-Borsele flankeerde, gaf de bezoekers op dat punt een meer dan goede indruk. De gele 'Magda' uit Haaksbergen, de blauwe 'Enkhuizen' uit Hoorn, de groene 'Bébert' uit Maldegem, de dieprode 'Bison', de zwarte 'US Army-loc' van fabrikant Davenport en de roodbruine 2225 van SMMR..., ze waren allemaal aanwezig! En dat is dan nog maar een greep uit het geheel...

 

 

Foto Marco Verzijl: Nog maar net bekomen van de vorige inzet, kan de 2225 op woensdag 28-05-2014 opnieuw aan de bak. Als 88300 brengt Willem Berndsen de loc, met daarachter 4 rijtuigen van SSN, over van Rotterdam Noord Goederen naar Goes. Daar zijn we besteld om gedurende 4 dagen te pendelen op de gemoedelijk aandoende museumlijn van SGB. Op de foto passeert de formatie de Shunter-locatie nabij Rotterdam-Zuid.

 

Een prima humeur onder zowel deelnemers als bezoekers en daarnaast de mooie Zeeuwse luchten droegen bij aan een fantastische 'museumspoorvierdaagse'. Leuke wetenswaardigheid is trouwens dat alle nog dienstvaardige 'La Meuse-machines' hier bij elkaar waren. Alleen daarom al was het bekijken van dit uitgebreide familieportret de moeite van het komen waard.

 

 

Foto boven Jeroen / Pim de Rijke: Van links naar rechts de blauwe 'Enkhuizen' uit Hoorn, de gele 'Magda' uit Haaksbergen,  de groene 'Bébert' uit Maldegem en de dieprode 'Bison' van SGB. Aan het einde van dag vier trok deze 'La Meuse-optocht' in  meervoudige tractie de laatste reizigers huiswaarts. Daaraan voorafgaand waren we ze met de 2225 al in alle andere denkbare combinaties tegengekomen...

 

Foto's onder Jeroen de Rijke: Cineasten in een oude Citroën. We beloven overigens dat de volgende foto's op deze pagina weer van treinen zijn...

 

 

Vakanties en het draaien van diensten maakten dat de SMMR-bemanning in Goes maar net toereikend was. Maar zoals altijd wisten we de eindjes aan elkaar te knopen. Zelfs een filmcrew was van de partij. Deze heeft gedurende twee dagen tal van opnamen gemaakt voor een SMMR-promotiefilm. Onder begeleiding van Jos Toes van SGB, die natuurlijk de mooiste plekjes langs de lijn kan aanwijzen, reed Jeroen in zijn blauwe 'Snoek' de cineasten Sander van der Linden en Arjen de Jong naar de bedachte filmlocaties. Hoe vaak we ze vanaf de 2225 in de verte voorbij zagen scheuren, durf ik niet te zeggen. Maar de resultaten van alle arbeid moeten haast wel schitterend zijn...

 

 

 

 

 

Foto's (Jeroen / Pim de Rijke): Onderonsjes in het gastvrije Zeeland...

 

Terwijl anderen zo hun eigen bezigheden hadden, vervulden wij onze werkzaamheden op de loc. Gefocust op de baan en regelmatig fluitend bij nadering van de overigens vele spoorwegovergangen, doorkruisten we elke dag opnieuw het schone Zeeuwse landschap. Terwijl de stoomloc's sissend kijfden over wie er met de klassieke goederenwagens op stap mocht, reed de 2225 van SMMR deze keer uitsluitend in de reizigersdienst; afwisselend de éne rit met stam 2 en de andere met stam 1. Aan een stuk onverdeelde belangstelling van onze passagiers hadden we zodoende niet te klagen. Van 'buitenaf' werd de 2225 volop op de gevoelige plaat vastgelegd. Binnen de eigen gelederen gebeurde hetzelfde...

 

Bekijk hier de foto's van Pim de Rijke...

 

En hier de opnamen van Jeroen de Rijke...

 

Dat de rijdagen in Goes een leuke herinnering vormen laat zich raden. Verrassend was onze ontmoeting met oud-collega Bert van Son die zich tegenwoordig toezichthouder op de museumlijn Goes - Borsele mag noemen. Als zodanig rijdt hij een aantal ritten per jaar op de lijn mee; in dit geval toevallig met de 2225. Onderweg hadden we het nodige bij te praten. Het gesprek ging daarbij onvermijdelijk terug tot in de tijd waarin Bert nog bij NS/Goederen, NS/Cargo, Railion en DB Schenker werkte. Waar is die tijd gebleven. Voor de diensten die Bert van Son ons in het licht van SMMR heeft bewezen zijn we nog altijd dankbaar!  En als we dan toch aan het bedanken zijn..., we mogen onze pilots van SGB evenmin vergeten. Marcel Dekker, Stoffel Rockx, Pier Steenbakker en Bob Kramer ontvangen bij dezen alle lof. Voor de genoten gastvrijheid zetten we tot slot ook nog even Martin Huzen en Jos Toes in de schijnwerpers.

Het was in één woord geweldig!

 

 

Foto boven (Marco Verzijl): Alsof gespot in de jaren ’70. Een tijd waarin je verder geen aandacht schonk aan een bruine 2200 met dit soort DB- en NMBS-rijtuigen...

 

Foto onder (Rob van der Rest): Rotterdam Zuid 01-06-2014. Terugkeer van de 2225 als trein 38301 vanuit Goes naar Rotterdam Noord.

 

 

Frankeren met de 2225

 

Op 5 september 2014 verscheen in het kader van ‘175 Jaar Spoor in Nederland’ een fraai setje postzegels. Ook de 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion is hierop te zien. En da's precies zoals het hoort!
 

 

Ritten en activiteiten in 2014 (vervolg 2)


Terug

 

Terug naar de inhoudsopgave