Railion, hoofdsponsor van dit project.

Stichting Museum Materieel Railion

Railion, hoofdsponsor van dit project.

 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Ritten en activiteiten in 2014

Zaterdag, 4 januari, werk in voorbereiding bij Shunter

 

(Foto's Pim de Rijke, Ben van Wevering en Maarten Talsma)

 

Het in de laatste week van het oude jaar reinigen van de 2225 had natuurlijk alles te maken met onze voorgenomen plannen voor 2014. Het opnieuw keuren van alle luchtketels staat genoteerd als eerste activiteit. Onderhoudsbedrijf Shunter is daarvoor uiteraard de aangewezen partij, maar voor een grondige inspectie is het wel nodig om eerst alles onder de loc vandaan te halen. Kyan, Maarten, Cor, Jeroen en Pim zullen in het nieuwe jaar als eersten de handen uit de mouwen steken. Naar binnen dus en opbokken die kar! Al vlot kunnen we met hulp van twee heftafels het eerste hoofdreservoir begroeten. Ook de tweede maakt geen schijn van kans, ook al is een retourtje overkant (Blindeweg!) voor het ophalen van een gigantische steeksleutel uit eigen assortiment, wel noodzakelijk. De werkplaatsuitrusting van tegenwoordig kent blijkbaar de noodzaak voor deze grote maten niet meer. Desondanks moeten alle beoogde appendages eraan geloven. Ook de remreservoirs achter de bufferbalken, de wat kleinere exemplaren onder de cabinevloer en zelfs alle waterafscheiders zijn aan het einde van de dag verwijderd. Best gezellig, zo met 5 man tussen al die leidingen! Voordat de loc zijn plaatsje buiten in mocht nemen hebben we alle open leidingen en aansluitingen natuurlijk nog even afgeplakt. Met de teller op 10 reservoirs en een paar handen vol met kranen sloten we af met een bakkie (de heilige traditie!). Zwart maar voldaan weer naar huis en in afwachting van het vervolg. O ja, Pim werd door broer Jeroen meegenomen als introducÚ. Nu hij bij Prorail werkt moest hij als nieuwbakken spoorman ook maar eens kennis maken met het echte werk...
 

 

 

Na een weekje wachten tussen de andere locs, laat de 2225 zich door de rolbrug gewillig verschuiven...

 

 

Om zich daar al snel tot een hoger niveau te laten verheffen...

 

 

Op bokken en met de voetjes van de vloer klaar om zich te laten ontdoen van luchtreservoirs. Na 10 jaar is het weer tijd geworden voor een vers keuringscertificaat...

 

 

Niet veel later is de 2225 al ontdaan van de eerste ketel. Maar goed, we hebben deze dag dan ook de beschikking over een bekwame sleutelploeg...

 

 

 

 

 

De oogst van het eerste dagdeel in de vorm van de hoofdreservoirs en de remreservoirs, die zich achter de beide bufferbalken bevinden. Nadat alles zorgvuldig op een paar pallets is vastgesjord, voorziet Cor Heiligers alles van een kaartje met daarop de herkomst en de keuringsopdracht...
 

 

 

Het tweede deel van de dag wordt gewijd aan het demonteren van de wat kleinere reservoirs die hun onderkomen vinden in de pneumatische ruimte onder de cabinevloer. Jeroen en Pim gaan op de kiek tijdens deze werkzaamheden. Het feit dat de aanwezige mankracht (Maarten, Kyan, Jeroen en Pim) allemaal een eigen positie innemen, maakt dat het klussen ook hier gestaag vordert. Omdat de ruimte te krap is voor vijf man, vervult Cor Heiligers de taak van 'vliegende keep' (aanreiken en terugnemen van gereedschap)...
 

 

De broers Jeroen en Pim de Rijke (de laatste sinds kort eveneens een spoorman) zijn hier druk bezig met het verwijderen van het apparatenreservoir. Even later kunnen ze vol trots hun buit laten zien...

 

De buit van een dag arbeid? 2 hoofdreservoirs, 2 remreservoirs, 2 remkraanreservoir, 1 hulpreservoir, 1 vertragingsreservoir dodeman, 1 apparatenreservoir en een evenwichtsreservoir. Samen met een partij DE 6400-reservoirs zullen ze worden afgeperst (Duitsland 6400 toegelaten) en van binnen met een endoscoop worden bekeken!

 

 

Aan het einde van de dag wordt de 2225, zonder luchtketels en van tijd tot tijd knipogend naar de verraste passant, weer naar buiten gebracht.

 

Woensdag 22 januari 2014, vervolg Shunter

 

(Foto's Cor Heiligers, Cor de Rijke en Jeroen de Rijke)

Woensdag 22 januari 2014 staat vervolgens geheel in het teken van de verplaatsing van onze reservemotoren. EÚn van de exemplaren is bestemd voor de 2278 van de S.T.A.R., die op 1 februari in de gelegenheid is om zich over dit onderdeel te ontfermen. Een ingehuurde 'superheftruck' van Peinemann zal dit imposant klinkende karwei voor ons inkrimpen tot een 'appeltje-eitje-klus'. Voorafgaand brengen Cor, Cor en Ron (Jeroen arriveert vanwege nachtdienst later) alvast de wagons in positie. Wanneer de dieplader met heftruck tegen twaalven arriveert, kan zo meteen begonnen worden met het hefwerk.

Nog sneller dan verwacht staat de eerste Stork-Superior op lorries. Kort daarna verdwijnt de overgebleven diesel netjes in het midden van onze Hbis. Aan weerszijden zullen we de overgebleven ruimte volstapelen met onderdelen om aan het einde van al het verhuiswerk een lege wagon over te houden. Deze zal uiteindelijk als rijdend magazijn voor de firma Shunter gaan dienen.

Tot zover zat het allemaal lekker mee. Enig minpuntje was het feit dat we met de laatste wagon net niet langs de straat konden komen. Aan het uitladen van een uitlaatdemper viel nog wel een mouw te passen, maar voor de laatste pallets achterin bleek rangeren toch echt noodzakelijk. Gezien de heersende drukte in de werkplaats en het inmiddels gevorderde tijdstip zullen we dus vˇˇr 1 februari nog een keer terug moeten komen. De wagons staan nu in ieder geval goed!

O ja, tussendoor rijdt Cor nog even om naar de Plesmanweg voor het ophalen van de kranen van de waterafscheiders. Een aantal zijn door de jaren heen wat 'stroever' geworden en Jeroen ziet zijn kans om ze eens goed na te kijken. Alles gaat uit elkaar, wordt schoongemaakt en met keramisch vet, en nieuwe holpennen, weer in elkaar gezet.

Een goede week later ligt alles weer klaar voor de montage onder de loc...
 

Ritten en activiteiten in 2014 (vervolg 1)


Terug

 

Terug naar de inhoudsopgave