Railion, hoofdsponsor van dit project. Stichting Museum Materieel Railion Railion, hoofdsponsor van dit project.
 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Revisieverslagen van de 2225 in 2006

Tilburg - Januari 2006

In 2005 bleek dat de huif van onze 2225, door verschillende oorzaken, minder goed was dan verwacht. De kosten om de huif weer in optimale conditie te krijgen zouden aanzienlijk zijn. Daarvoor waren met name de scharnieren verantwoordelijk, aangezien deze vrijwel allemaal vervangen dienen te worden. Probleem was dat de benodigde scharnieren niet in de handel verkrijgbaar waren en derhalve handmatig geproduceerd moeten worden. En en ander leidde ertoe dat de huif van de 2225 in zijn geheel vervangen werd. De laatste aanwezige plukloc in de Benelux kwam daarbij als een geschenk uit de Hemel.

Maarten, Willem, Olaf en Paul zijn bezig om de huif van de plukloc los te maken...

De 2225 staat klaar om de nieuwe huif te passen...

Op de volgende drie foto's is te zien hoe de nieuwe huif voorzichtig op de 2225 geplaatst wordt.

Over het al dan niet slagen van deze operatie is op voorhand geen zinnig woord te zeggen. Met name de maatvoering tussen de blower en de demper vormt een heikel punt...

 Bij de fabricage van de locomotief werden deze onderdelen namelijk handmatig pas gemaakt. Het is dus nooit zeker of de huif van een andere loc past. Pasmaken is vanwege de beperkte werkruimte sowieso een tijdrovend karwei...

Ook de draadeinden, waarmee de huif op het onderstel van de loc bevestigd wordt, kunnen roet in het eten gooien. Slechts een millimetertje verschil geeft al extra werk. Maar uiteindelijk staat de huif netjes over de draadeinden. Het passend maken van de huif blijkt gelukkig niet nodig te zijn. Alleen de verbinding tussen de blower en uitlaatdemper lijkt een fractie tekort te komen, maar na enig 'aandringen' neemt de huif zijn nieuwe gastheer voor lief...

De gele beugels hierboven vallen onder de noemer 'hulpgereedschap'.  Ze zijn speciaal voor de 2200 gemaakt en dienen voor het geleiden van de draadeinden bij plaatsing van de huif...

Weer een werkdag ten einde. De 2225 wordt opnieuw met zeil afgedekt om regenwater buiten te houden. Voor het afwerken van de verbinding tussen de demper en de blower is geen tijd meer geweest. In ieder geval houden we de blower zo droog, zodat de herhaling van eerdere pech in deze is uitgesloten.

(Foto's F.A. Boers)

Tilburg - Februari 2006

Terug naar de inhoudsopgave