Railion, hoofdsponsor van dit project.

Stichting Museum Materieel Railion

Railion, hoofdsponsor van dit project.

 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Locomotief 2278

Foto links (Gordon J. Lacy): Locomotief 2278 in het jaar 1982 tijdens het rangeerwerk met rijtuigen op het Centraal Station van Amsterdam. Rechts een opname van Marcel Schuring met nogmaals de DE2278, maar nu in het bijzijn van een DH-stel, een Sik en een Franse DE2400 tijdens een open dag in '82 te Amersfoort...

Ook locomotief 2278 heeft deel uitgemaakt van de SMMR-vloot. De laatste jaren van haar actieve bestaan maakte ze deel uit van de omloop van Rotterdam Goederen en deed ze nog dienst in Zeeuws Vlaanderen. Daarna werd de loc namens Strukton ingezet bij de aanleg van de Betuweroute. In september 2003 verhuisde de 2278 naar de Amsterdamse Westhaven, waar ze als hoogtepunt nog een keer mee mocht doen aan een 'line-up'. Twee maanden later, in december 2003, kwam de 2278 uiteindelijk terecht in Beverwijk (Velsen), waar de SMMR zich verder over haar zou ontfermen. De nog van 'certificaten' voorziene locomotief onderging vervolgens een cosmetische behandeling en werd ingezet voor museum-evenementen bij de Z.L.S.M. in 2005, 2006 en 2007.

Foto's boven (4x Robert Fischer): Op 29-07-1985 werd de 2278 gespot bij de Lijnwerkplaats Zwolle. De machine was hier nog altijd voorzien van de roodbruine uitmonstering. Daaraan zou niet veel later een einde komen. De andere 2200'n op deze foto's zijn de 2271 (reeds in geel-grijs) en de 2281...

Foto onder (Rob van der Rest): Op 03-05-1989 stond loc 2278 op het lijstje van de Hoofdmachinist van Feijenoord. Hier verlaat de loc het gelijknamige depot.  Op de achtergrond is duidelijk de rijke vertegenwoordiging van de locomotief serie te zien. Het uit-faseren van de DE2400 is in deze tijd al in volle gang, maar op deze plaat staan er nog enkele opgesteld...

Op 15 september 2012 werd de 2278 overgedragen aan de S.T.A.R. in het Groningse Stadskanaal. Na de reparatie van enkele defecten en het ondergaan van een grondig 'kleurherstel' draait de loc inmiddels weer braaf zijn 'rondjes'. Dat laatste is overigens niet onopgemerkt voorbij gegaan. Op 15 juni 2013 organiseerde de trotse nieuwe eigenaar een speciale fotorit. Het op deze dag geschoten materiaal spreekt verder voor zich.

Fotorit 2278, 15 juni 2013...

Nog één keertje...

Na de verkoop van de 2278 bleek het SMMR-verhaal over deze oudgediende nog niet helemaal afgelopen te zijn. Bij gebrek aan een eigen machinist reed Cor op 28 september 2014 met de van verse lak voorziene 2278 een gezelschap Britse spoorwegliefhebbers over de museumlijn van de S.T.A.R. De reis naar het Groningse had hij daar graag voor over, want de laatste keer dat hij -als machinist bij het toenmalige NS/Cargo- met de 2278 reed, moest toch zeker zo'n 20 jaar geleden zijn!

 

Foto boven (Michel Roelvink): Stadskanaal in zondags ochtendgloren...

Foto's onder (2x Cor de Rijke): Met de Sik toveren we de inmiddels geheel door ons geïnspecteerde 2278 naar buiten...

Nadat de zaterdag ervoor e-loc 1602 en een DE6400 van DB Schenker deze Mercia Express al het halve land hadden laten zien, was het op zondag de eer aan een oude diesel om in Veendam de vijf rijtuigen van SSN over te nemen voor een slag Musselkanaal. De klassieker van de S.T.A.R. weerde zich daarbij uitstekend. Je kon je er zelfs over verbazen dat de loc, na vele jaren van stilstand, zo goed reed. Het grommen van de motor, de rook uit de dubbele uitlaatpijpen, het rammelen van alle schotten en deuren in de cabine en alle daarbij behorende herrie..., de machine deed precies wat je van een 2200 mocht verwachten. Zelfs de koude start was zoals die wezen moest. Cor dacht er zodoende geen moment aan om de locomotief te sparen; al was het maar vanwege de voor de S.T.A.R. bovenmaatse belasting en daarnaast het strakke tijdsschema.

Foto's (Cor de Rijke): Nadat DBS-loc 6418 de reizigers van de 'Mercia Express' op het perron heeft afgezet, wordt weer teruggestoken ten behoeve van het loc-wisselen...

Nadat de 2278 onder veel publieke belangstelling voor de trein is gerangeerd en er remproef is genomen, wordt keurig op tijd vertrokken in de richting Wildervank, alwaar in het zonnetje een fotostop is ingelast. Daarna gaat de rit verder naar Stadskanaal, waar aan de inzittenden ruim de tijd wordt geboden voor de bezichtiging van onder meer het S.T.A.R.-museum. Voor de SSN- en de 2278-crew is er gelegenheid om eventjes de benen te strekken en te lunchen (nadat eerst het Mitropa-rijtuig aan de 380 volt gehangen is). Zowel de bemanning van de SSN, als het personeel in de restauratie van de S.T.A.R. laten weten dat we het vooral moeten zeggen wanneer we iets willen eten of drinken. Helemaal top!

Foto's (2x Cor de Rijke): Gepland oponthoud te Wildervank en Stadskanaal.

Foto onder (Tim Goorman): Stiekem genietend van het mooie landschap...

Om half één zit iedereen weer in de trein en vervolgen we de reis in de richting Musselkanaal. Tussendoor lassen we nogmaals een fotostop in te Nieuw Buinen, terwijl ook in Musselkanaal ruim de gelegenheid wordt geboden voor het maken van vele foto's. Onze gasten lijken er werkelijk geen genoeg van te kunnen krijgen. Vooral wanneer we tijdens het omrijden de loc even parkeren op het 'Havenspoor' in  Musselkanaal mogen we een stukje algemene waardering in ontvangst nemen. We besluiten daarom voor ons vertrek nog een toegift te geven in de vorm van het 'kussen' van het eindpunt van de lijn. Aldus rijden we geduwd tot tussen de op het kopspoor opschietende berken.

Foto's boven (Cor de Rijke): Terwijl onze gasten alle moeite deden om ons te fotograferen, deden wij het omgekeerde. We kijken hier naar de fotostop in Nieuw Buinen...

Foto's onder (Cor de Rijke / Tim Goorman): Het keren van de rijrichting in Musselkanaal doen we ter vermaak van onze gasten via het 'Havenspoor'. Van dat laatste had de webmaster zich overigens wel iets anders voorgesteld (ook al was hij van te voren gewaarschuwd!). Alleen de extreme gladheid als gevolg van de met gras overwoekerde sporen vormden een punt van herkenning. Met een snelheid die lager dag dan 'stapvoets' werd de 2278 uiterst voorzichtig naar het juk gelaveerd...

Inmiddels was de klok een aardig eind de middag ingetikt. De dienstregeling liep echter nog altijd mooi in de pas met het horloge, waardoor er op de terugweg naar Veendam nog een keertje gestopt kon worden voor de oude inrijder (met kleurenwisselaar) van Stadskanaal. Daar klikten de camera's opnieuw en werd feitelijk afscheid genomen van de museumlijn. De stop langs het perron (even verderop) was namelijk niet bestemd voor reizigers, maar diende slechts voor het ophalen van onze nieuwe rijopdracht naar Veendam.

Foto (Michel Roelvink): De laatste stop in Stadskanaal...

Leuk detail was dat Boyd aan het einde van de dag met een 6400 in Veendam verscheen voor het overnemen van de rijtuigen. Er waren uiteindelijk dus meerdere mensen van SMMR bij het geheel betrokken. We kijken terug op een geslaagde dag met meer dan goed weer. Zelfs onze pilot (die eigenlijk alleen iets met stoom heeft) liet weten dat hij zich prima had vermaakt!

Foto's (Jeroen de Rijke / Cor de Rijke / Tim Goorman): Op rij v.l.n.r. Harko, Cor, Joost, Michel en Habbo.

Woorden van dank gaan zeker uit naar Harko Heis (organisatie) Joost Peters (pilot), Tim Goorman (begeleider), Michel Roelvink (technisch begeleider) en niet te vergeten de voortreffelijke 'Chef trein' Habbo Meester. Ook de speciaal gereserveerde slaapwagon was helemaal naar wens! Verder is zo'n club Engelsen helemaal niet verkeerd. Bij fotostops en stationnementen openbaarde zich telkens dezelfde discipline!

 Meer foto's van 28 september 2014 op:

https://www.flickr.com/photos/timtrein/sets/72157647727966447/ en https://www.facebook.com/tim.goorman.7/photos_all

******

Meer foto's van de 2278

Terug naar de inhoudsopgave