Railion, hoofdsponsor van dit project. Stichting Museum Materieel Railion Railion, hoofdsponsor van dit project.
 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Kleurstellingen

Foto (Martin Speksnijder): De 2225 zoals deze tussen 1960 en 1969 heeft gereden.

Zoals elders reeds vermeld, werd vlak voor aflevering van de eerste 2200'n de roodbruine huisstijl voor goederenmaterieel ingevoerd. Derhalve werden alle 2200'n in diezelfde roodbruine kleur met zandgele bies afgeleverd.

2272 voorzien van het nieuwe logo op de neus te Amsterdam Vlothavenweg op 20-01-1969 (Foto stichting RAILCOLOR ).

In 1968 werd de eerste verandering aangebracht. Aangezien toen het nieuwe logo van de NS werd ingevoerd, werden tussen het najaar van 1968 en najaar 1969 alle 2200'n van deze nieuwe, witte NS-logo's voorzien. De zijkanten van de huif waren daarbij de aangewezen plek. Drie jaar later, in maart 1971, werd de 2305 als eerste 2200 in de geel-grijze huisstijl overgeschilderd.

Hier zien we de 2232 en 2339 tijdens een materieelshow te Zwolle in 1980. Van die sinds 1971 ingevoerde huisstijl trekt de ernaast staande stoomlocomotief 41-105 zich weinig aan. Voor deze loc blijft zwart gewoon zwart!

Aanvankelijk nam men het programma om de locomotievenvloot om te schilderen in de huisstijlkleuren zeer voortvarend op, maar vanaf 1976 werden vanuit kostenoverwegingen uitsluitend nog loc's 'omgeschilderd' die daar technisch echt aan toe waren. Het gevolg hiervan was dat er veel dieselloc's in de originele bruine kleur bleven rondrijden. Vijftien jaar nadat de 2305 als eerste 2200 in de nieuwe huissteil werd geschilderd, werd de 2263 als laatste 2200 gehuisstijld. Overigens hadden afvoer en sloop op dat moment het locbestand al aardig uitgedund. Bij het aanbrengen van de huisstijl moesten de nummerplaten verdwijnen en vervangen worden door plakcijfers.

 
06-11-1983, loc 2247 te Leeuwarden. Om ruimte te maken voor het derde frontsein, werden de messing vleugels op de kopse kanten van de machine vervangen door nummerstikkers. (Foto stichting RAILCOLOR ).

Er zijn echter veel meer combinaties geweest, k op niet gehuisstijlde locomotieven. Dit kwam bijvoorbeeld voor bij constructiewijzigingen waarbij, zoals op de foto hierboven, een derde frontsein werd gemonteerd. Ook wanneer er als gevolg van diefstal nummerplaten verdwenen, werden er noodgedwongen witte stikkers geplakt. Een opmerkelijk feit is nog het verschil in kleur van de chassisrand, locs die voor 1972 de huisstijl aangemeten kregen, werden voorzien van een grijze chassisrand. Na 1972 werd deze rand echter geel geschilderd. Desondanks hebben een aantal 2200'n tot aan hun sloop rondgereden met een grijze chassisrand.

Foto boven (Rob van der Rest): Loc 2327 met grijze stelbalk ter hoogte van de Rotterdamse Wester Hordijk op 14-11-1990. De achteroplopende loc is de 6425 en de bestemming van het geheel is Kijfhoek.

Foto onder (Rob van der Rest): De altijd bruin gebleven 2275, hier te Waalhaven-Zuid op 16 februari 1994.

Curieus genoeg heeft n 2200 altijd een schilderbeurt weten te ontlopen, de 2275 heeft vanaf de bouw tot op heden altijd in de bruine livrei rondgereden. Zelfs verkoop aan de Belgische spoorwegen in 1995 was geen reden om de 2275 het originele uiterlijk te ontnemen. De 2275 bevindt zich sinds eind 2004 weer in Nederland. De Stichting Historisch Dieselmaterieel heeft de loc samen met de 2205 uit Belgi terug gehaald.

Foto (Rob van der Rest): De 2384, de enige 2200 in rode huisstijl van NS/Cargo, gefotografeerd te Rotterdam Waalhaven op 19-06-1995.

Nadat het NS-concern was verzelfstandigd, kwam er weer een onderscheid tussen het personen- en goederenbedrijf. NS-Cargo viel op rood, maar slechts n 2200 is uiteindelijk in deze huisstijl geschilderd. Die eer viel te beurt aan de 2384 (ex-2342), waarschijnlijk vanwege een recente grote revisie in maart 1995. Tot aan de sloop in juli 2004 heeft de 2384 deze kleurstelling behouden. Ergens moet er nog een stukje van de 2384 rondzwerven. En van de nummers van de 2384 werd, met toestemming en tegen betaling, door een liefhebber gered voordat de locomotief definitief te gronde ging...

Modificaties en constructiewijzigingen

Terug naar de inhoudsopgave