Railion, hoofdsponsor van dit project. Stichting Museum Materieel Railion Railion, hoofdsponsor van dit project.
 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

De constructie in detail

Het frame van een 2200 bestaat uit normale profielbalken en gelaste platen. Aan beide kopeinden zijn de bufferplaten en het stoot- en trekwerk aangebracht, waardoor alle stoot- en trekkrachten door het frame worden opgenomen. In het midden van het onderstel zitten de hoofdreservoirs voor de luchtvoorziening en de brandstoftanks. Met een volle tank kan een 2200, die onder normale omstandigheden een verbruik heeft van ongeveer een liter dieselolie per kilometer, ongeveer 2000 kilometer afleggen. Gezien de relatief grote cilinderinhoud van de motor is dit zeker een acceptabel verbruik.

Detailopname van het trekwerk.

Een groot deel van de pneumatische apparatuur is onder de cabinevloer aangebracht, die daartoe verhoogd is uitgevoerd. De apparatuur is bereikbaar via een luik in de vloer van de cabine, een viertal luiken aan weerszijden van de cabine en een tweetal, middels bouten bevestigde, deksels tussen de frontseinen.

Batterijkisten met originele nikkel-ijzer batterijen.

De batterijen voor het starten en de hulpstroomvoorzieningen bevinden zich aan beide zijden tegen de cabine aan. De kisten waarin zij zitten, vormen een gedeelte van de bordessen en, aan één zijde, tevens de opstap naar de cabine. In de cabine is tegen de motorruimte aan de apparatenkast geplaatst. Hierin bevinden zich onder andere de relais en zekeringen, maar ook bijvoorbeeld de stuurstroom hoofdschakelaar.

De apparatenkast in de cabine.

De locomotief rust op twee twee-assige draaistellen van het type Pennsylvania. Het frame van dit type draaistel steunt via acht schroefveren op draagjukken -vanwege hun vorm 'zwanenhalzen' genoemd-, die op de uiteinden van de assen rusten.

Zoals hieronder op de plattegrond is te zien, zijn de bak en opbouw verdeeld in drie compartimenten. Van voor naar achter zijn dat de koelerruimte -met koelende apparatuur als bijvoorbeeld de oliekoeler en radiateur-, de machineruimte -met onder andere de dieselmotor, generatoren en de compressor- en tot slot de cabine.

Plattegrond van de 2200 (afbeelding afkomstig uit de Heemafpost, het bedrijfsblad van Heemaf).

De viertakt dieselmotor kan een maximumvermogen ontwikkelen van 900 Pk; significant minder dan de in het oorspronkelijke ontwerp toebedachte twaalfcilinder motor, welke een vermogen van 1500 Pk zou kunnen ontwikkelen. In tegenstelling tot de serie 2400, waar de cilinders van de motor in V-vorm staan, zijn de acht cilinders bij de Stork Superior in lijn opgesteld.

Motorplaatje van de Stork Superior.

De brandstof wordt bij deze motor door middel van drukvulling onder hoge druk in de cilinders wordt gespoten. Hierboven wordt het motorplaatje getoond dat op de voorzijde van de motor is bevestigd. Op dit motorplaatje worden de eigenschappen van de motor vermeld. Naast het vermogen van is ook de verbrandingsvolgorde van de acht cilinders (1, 3, 2, 5, 8, 6, 7 en 4) in de gegevens opgenomen. Het maximum toerental van de motor is 1101 omwentelingen per minuut. Tevens wordt op het motorplaatje vermeld dat de motor in licentie is gebouwd. Een leuk detail is dat deze tekst, als enige, in het Engels op het plaatje is vermeld:

'MANUFACTURE LICENSED BY WESTINGHOUSE TO SPECIFICATIONS OF
SUPERIOR DIESELENGINE OF NATIONAL SUPPLY CO'

De locomotief werkt voor wat betreft de aandrijving volgens het dieselelektrische principe. De dieselmotor drijft dus rechtstreeks de hoofdgenerator aan, die op zijn beurt elektrische energie levert aan de tractiemotoren. Bij de 2200 is de hoofdgenerator direct verbonden met de krukas van de dieselmotor. De generator levert zo maximaal 2600 ampère bij 405 volt aan de vier tractiemotoren, die elk een as aandrijven. Boven de hoofdgenerator is een hulpgenerator aangebracht, die door middel van V-snaren aangedreven wordt. Deze levert de energie voor het besturingsgedeelte van de loc, de verlichting en laadt tevens de batterijen op. Gevoed vanuit de batterijen fungeert de hoofdgenerator eveneens als startmotor.

Principe van de samenwerking tussen regulateur en veldregeling.

De voor de toerenbeheersing verantwoordelijke Woodwaard-regulateur is voorzien van een zogeheten servoregeling. Door dit systeem voltrekt zich een automatische aanpassing tussen beschikbaar dieselmotorvermogen en het af te geven elektrisch vermogen. In het kort komt het erop neer, dat de magnetische bekrachtiging van de hoofdgenerator wordt bestuurd door een regelweerstand, die via een schuif met de regulateur van de dieselmotor is verbonden.


Alle assen van de locomotief worden individueel aangedreven via een tandwieloverbrenging met een verhouding van 15:65. De tractiemotoren ontwikkelen elk 165 kW aan continu vermogen. Zij zijn aan één zijde aan het draaistelframe gemonteerd en aan de andere zijde door middel van twee steunlagers op de wielas verbonden.

Bediening van de loc

Terug naar de inhoudsopgave