Railion, hoofdsponsor van dit project. Stichting Museum Materieel Railion Railion, hoofdsponsor van dit project.
 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Loc 2225 in actieve dienst

Foto (Nico Spilt): Voor de inleiding en aanleiding van de Stichting Museum Materieel Railion nemen we de lezer even mee terug in de tijd. Bij Amsterdam CS zijn de loc's 2272, 2255, 2327 en 2225 op 7 april 1973 onderweg met een ertstrein richting Hilversum. Echt ouderwets multiple-geschakeld dieselgeweld dus, en daarmee het ontluikende besef dat er van dit alles toch iets bewaard zou moeten blijven...

Foto (Stichting RAILCOLOR ©): Nogmaals de 2225 in beeld, maar nu samen met twee andere 2200'n in mei 1982 te Uitgeest...

Foto (Arnold Schepers, www.bahnbilder.de): In 1986 wacht de 2225, tussen de zusterloc's 2245 en 2220 in, op Venlo de volgende werkzaamheden af...

Foto (Jeroen Roosenbeek): Wederom de 2225. Hier is ze te zien op het emplacement van Zaandam, dat tevens de thuishaven voor de bekende 'Pieter Bon ketelwagens' is. Helaas is de exacte opnamedatum niet bekend, maar vermoedelijk vertoeven we in het voorjaar van 1987. De bewuste trein keerde elk jaar terug in Zaandam...

Foto (Illya Vaes): 3 maart 1987 vormde de basis voor dit fraaie winterplaatje. De 2225 keert samen met zusterlok 2239, als Llt 85360, naar Venlo terug. Voorafgaand werd keteltrein 47003 (Kfh-Kn) naar Kaldenkirchen gebracht...

Op 26 juni 1987 wordt locomotief 2225 door Robert Stremming gespot in Groningen...

Foto's (4x Robert Stremming):  Opnieuw uitzicht op Groningen, waar de 2225 en de 2216 gezamenlijk op het emplacement arriveerden...

Foto (Paul van Duin): Later, om precies te zijn op 16-11-1988, vertrekt de 'lege olie', met de 2225 in voorspan, vanaf Vlaardingen Centrum...

Foto (Stichting RAILCOLOR ©): In december 1990 bevindt de 2225 zich op depot Feijenoord in Rotterdam. In het begin van het daarop volgende jaar zal het aantal beschikbare 2200'n merkbaar teruglopen. Vooral een deel van de met ATB uitgeruste 'sterlocomotieven' (2201 tot en met 2225) wordt in sneltreinvaart afgevoerd. Reden is het feit dat de revisietermijn verstrijkt...

Dat er in de laatste jaren van haar bestaan toch nog wel enig 'onderhoud' plaatsvindt, is te zien aan het in de vorm van graffiti bijgewerkt zijn van de lak. Op 6 April 1991 legde Hans Willemse e.e.a. vast in IJmuiden. In de haak hangt de welbekende vistrein. Verder vangen we een glimp op van het inmiddels gesloopte Station IJmuiden. Op de laatste foto's van het vierluik is loc 2225 onderweg van IJmuiden naar Santpoort Noord. De met vis beladen wagens passeren het voormalige stationnetje IJmuiden-Casembroodstraat; gelegen langs het Noordzeekanaal. Opvallend detail is dat de 2225 na vertrek een omgekeerd L-sein voert en niet het derde frontsein...

Foto (Ton Machielsen): Boxtel, 23-10-1991. De 2225 staat naast één van de laatst overgebleven 2400'n (de 2491). Het is hier niet goed te zien of de graffiti alweer verwijderd is...

Foto (Paul van Duin): Met nog slechts 1 maand en 13 dagen actieve dienst te gaan, staat de 2225 op het kopspoor naast de monumentale kap van Den Haag Hollands Spoor. Op een kruisje(?) na ontdaan van 'foute beschilderingen' en onwetend van wat komen gaat. Toch zal deze plaats, waar het spoor lijkt op te houden met bestaan, niet het einde van loc 2225 betekenen. SMMR is geboren!

Vervolg...

Terug naar de inhoudsopgave