Railion, hoofdsponsor van dit project. Stichting Museum Materieel Railion Railion, hoofdsponsor van dit project.
 

Welkom op de website van de
Stichting Museum Materieel Railion

Loc 2225 in actieve dienst (vervolg)

Niet helemaal het einde dus, maar het begin van de Stichting Museum Materieel Railion. Na een succesvolle carrière valt het doek voor de locserie 2200. Ook de 2225 ontkomt er niet aan. Op 19 januari 1992 volgt eveneens de terzijdestelling. Een aantal machinisten van Railion koesteren warme gevoelens voor deze puur Nederlandse machine, die na de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol in de economische ontwikkeling van ons land speelde, en waarvan de rijkwaliteiten en de veelzijdige gebruiksmogelijkheden op een hoog plan stonden. Een machine met deze mooie lijnen en met dit karakteristieke dieselmotorgeluid mocht eenvoudigweg niet verloren gaan!

Foto (Edwin Mos): 18-10-1992 te Blerick, een rijtje terzijde gestelde 2200-en, waartussen zich ook de 2225 bevindt. Van voor naar achter de 2214, 2213, 2225, 2238, 2260 en 2205.
 
Sloop tot aan de laatste machine ging deze personeelsleden aan het hart. Derhalve werd een initiatief gestart om één of meerdere exemplaren van dit locomotieftype voor het nageslacht te behouden. Na een positieve reactie van het management van Railion werden de locomotieven, die in Roosendaal terzijde gesteld waren, door een aantal SMMR-leden in de dop bekeken. Uit de aanwezige locomotieven werden door hen de 2225 en 2368 (voorheen 2296) geselecteerd.
Deze locomotieven werden naar de werkplaats van Nedtrain te Tilburg gesleept ter verdere keuring.
 
 
Sloop van twee 2200'n te Roosendaal. Gelukkig is dit lot onze 2200-en bespaard gebleven...
 
 
De langdurige stilstand doet een 2200'n in Roosendaal bepaald geen goed...

Foto's (2x Michiel de Jong): Op 1 april 2003 worden de geredde 2225 en 2368 bij de werkplaats Tilburg binnengebracht...

Tijdens het keuren in Tilburg blijkt dat de lange stilstand ook de 2225 geen goed gedaan heeft. Via de uitlaat heeft zich, door het ontbreken van een uitlaatdemper, zoveel vocht in de dieselmotor verzameld, dat deze compleet is vastgeroest. Op de hiernaast staande foto is te zien dat de 2225 zonder demper in Roosendaal gestaan heeft, normaal gesproken voorkomt de demper dat er water via de uitlaat de motor in kan lopen. De CW was dus destijds zo gek nog niet...

De 2225 zonder demper in Roosendaal...

De motor bleek niet meer te redden. Een wijze les? Hoe dan ook was goede raad duur... De 2225 heeft daarom het ronkende Stork Superior hart van de 302328 (Strukton) gekregen.

Na het lichten van de Stork Superior vrij uitzicht op de radiateur en ventilator. Zo leer je de techniek wel kennen. Trouwens, behalve de dieselmotor met generatoren en dergelijke, kreeg de 2225 ook de radiateur en fan-unit van de 302328...

Eenmaal rijklaar konden de voor sloop behoede diesels op weg naar hun voorlopige thuishaven in Beverwijk.

Ronald en Ron houden zich vervolgens bezig met het overbrengen van de 2225 en 2368 van Tilburg naar Beverwijk. Daar aangekomen kan het echte werk beginnen...

Eerste zorg is dat onze 'nieuwe' karren (2368 en 2278) zo onder handen genomen worden, dat zij de komende winter kunnen doorstaan...

Dat vereist het nodige, want voor het laatst uitgevoerde groot onderhoud aan de 2225 moeten we inmiddels zo'n 20 jaar terug in de tijd...

'Oude liefde roest niet'... Wetend dat alles uiteindelijk goed zal komen, wachten de 2225 en 2368, in hun nieuwe onderkomen te Beverwijk, geduldig hun beurt af...

Meer uit de oude doos

Terug naar de inhoudsopgave